کاتالوگ دیجیتال در گرافیک و طراحی
کاتالوگ یکی از قدرتمند ترین ابزارهای تبلیغاتی است و تقریباً تمام شرکت ها و کسب و کارها برای معرفی محصولات شرکت یا موسسات برای معرفی خدمات خود از آن استفاده می کنند.
کاتالوگ دیجیتال نوع رسانه ای کاتالوگ چاپی است، که دیگر مراحل چاپ حذف شده و در فضای الکترونیکی برای مخاطبین نیز قابل مشاهده می باشد.
کاتالوگ دیجیتال چیست؟؟
کاتالوگ دیجیتال، تبلیغات الکترونیکی می باشد که قابلیت اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها و… را دارد که ترکیبی از طراحی گرافیک و کدنویسی است.
ابتدا طراحی که آموزش گرافیک دیدیده است آن را طراحی می کند و سپس با کدنویسی نرم افزاری یا تحت وب به الکترونیکی تبدیل می شود؛ قابلیت اجرا در تمامی سیستم ها را دارا می باشد.
کاتالوگ دیجیتال نقشی مهم، در جذب بیشتر مخاطبان دارد و یکی از بهترین تبلیغات برای کسب و کارهای بزرگ نسبت به نوع سنتی است.
کاتالوگ دیجیتال یا همان کاتالوگ الکترونیکی، این امکان را به مشتریان می دهد که در هر زمان و هر مکان به صورت آنلاین به اطلاعات مربوط به شرکت یا موسسه دسترسی داشته باشند.
چرا کاتالوگ دیجیتال؟
زیرا؛ سرعت رساندن کاتالوگ به مشتریان بسیار سریعتر است؛ زیرا بدون واسطه به دست مشتری می رسد و هیچگونه محدودیت جغرافیایی وجود ندارد.
هزینه ها برای ساخت کاتالوگ دیجیتال، کاهش چشمگیری نسبت به کارهای چاپی دارند. به راحتی در شبکه های اجتماعی می توان آن ها را به اشتراک گذاشت و به دلیل جذابیت بالایی که دارند؛ مخاطبان بسیاری را جذب می کنند. به راحتی نوع فونت و اندازه آن را می توان تغییر داد و به روز رسانی کرد.
هدف طراحی کاتالوگ دسترسی آسان به تمامی اطلاعات است. نمایش به صورت اسلایدی یا مجموعه ای از صفحات مجازی، که مانند کاتالوگ چاپی می توان آن را ورق زد.
برای آشنایی با چگونگی و اصول ساخت کاتالوگ دیجیتال، می توانید در کلاس های آموزش گرافیک نیز شرکت نمایید.
مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال
- هزینه ها بسیار کاهش پیدا می کند، به این دلیل که دیگر نیازی به خدمات چاپی وجود ندارد.
- محدودیتی برای طراحی نسبت به طراحی برای چاپ وجود ندارد و طراحی که آموزش گرافیک دیده است، آزادی بیشتری برای استفاده از رنگ ها و فونت ها دارد.
- دسترسی به کاتالوگ دیجیتال نسبت به کاتالوگ چاپی بهتر و آسان تر صورت می گیرد.
- درخت ها کمتر قطع می شوند و به حفظ محیط زیست نیز کمک می کنند.
- امکان اشتراک گذاری و قرار دادن کاتالوگ در سایر وب سایت ها و شبکه های اجتماعی را دارد.
- جستجوهای آسان تر عنوان و مطالبی خاص در مورد خدمات شرکت برای مشتریان وجود دارد.
- در قالب لوح های فشرده و یا حافظه های فلش به راحتی قابل انتشار است.
- امکان استفاده از صدا ، فیلم و تصاویر متحرک وجود دارد.
- امکان نمایش اسلایدی و انتقال بهتر اطلاعات نیز وجود دارد.
- به روز رسانی اطلاعات و قیمت ها بسیار راحت تر و آسانتر است.
موارد استفاده از کاتالوگ دیجیتال
در تمامی کسب و کارها و صنعت ها قابلیت استفاده را دارد. بیشتر موسسات آموزشی، معادن، شرکت های خدماتی و صنایع در ارتباط با نفت و گاز از کاتالوگ دیجیتال برای معرفی و تبلیغات استفاده می کنند.
حتی هنرمندان و طراحان هم برای نمایش نمونه کارهای خود می توانند از آن استفاده کنند.
کاتالوگ دیجیتال به همه شرکت ها و موسسات کمک می کند تا اطلاعات محصول و دوره خود را به همراه زیبایی بصری به مخاطب معرفی کنند و درخواست بیشتری برای آن محصول یا دوره داشته باشند.
نکات مهم در طراحی کاتالوگ دیجیتال
- اطلاعات مهم و مورد نیاز مخاطب باید در اولویت قرار گیرد و اطلاعات غیر ضروری حذف شوند.
- اطلاعات واضح باشند تا مشتری درک خوبی از خدمات و یا دوره ها پیدا کند.
- نوع فونت، پس زمینه و رنگ ها جذابیت داشته باشند تا مشتری را جذب کنند و خسته کننده نباشند.
- محل قرار گیری متن و تصاویر با دقت انتخاب شود.