9 نکته ی مهم طراحی کاراکتر
فارق از انواع مختلف تصویرسازی، تصویر سازی اغلب شامل یک کاراکتر می شود.در طراحی شخصیت ، حیوانات، انسان های بالغ، کودکان،و غیره، یکی از اصلی ترین، با اهمیت ترین و مهترین عوامل، نشان دادنِ شخصیت آنها می باشد.
شخصیت ها در مرکز داستان های بزرگ قرار دارند و داستان ها نیز اغلب مصور هستند،بنابراین تواناییِ به تصویر طراحی شخصیت ها بصورت منحصر بفرد و جذاب یکی ازمهارت های با ارزش و مهم می باشد.
زمانی که نمونه کارهای تصویری را دسته بندی و گروه بندی می کنید، بهتر است انواع مختلف شخصیت ها و انواع ویژگی های آن ها را نشان دهید.
هر انیماتوری (تهیه کنندۀ فیلم های کارتونی) معتقد است که طراحی شخصیت عامل اصلی است که می تواند داستان سرایی را ارتقا و بهبود دهد و یک کارتونِ عالی را خلق کند.
این روزها شخصیت ها به لطف انیمیشن عروسکی و انیمیشن سه بعدی بسیار پیچیده ترشده اند، اما همچنان اصول اولیۀ مشترکی دارند که در تمامی موارد صدق می کند.
سه قانون مهم برای طراحی کاراکتر در گرافیک وجود دارد:
- نمای کلی
- صاف و منحنی
- طراحی شکل
نمای کلی طراحی شخصیت
زمانی که به طراحی شخصیت ها می پردازید باید به نمای کلیِ آن توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا همین نمای کلی نشان دهندۀ ویژگی های اصلی شخصیت طراحی تان خواهد بود.
نمای کلی در واقع آن چیزی است که کاراکتر نشان می دهد و همچنین سایه ای از شکل کلیِ آن را نیز نشان می دهد. بسیار خوب؛ حالا این موضوع در ساخت انیمیشن چه کمکی می کند؟ یک شخصیت را به تصویر بکشید.
یک شخصیت اصلی می تواند طرحی ساده و به یاد ماندنی داشته باشد تا شخصیت های فرعی اشکالِ برجسته ای پیدا کنند و به تقویتِ شخصیت اصلی طراحی کمک کنند.
با خطوط صاف و منحنی تضاد ایجاد کنید.
گام بعدی ارتباط با خطوط صاف و منحنی است. اگر شخصیت های جذاب را مورد بررسی قرار دهید، متوجۀ استفاده از خطوط صاف و منحنی خواهید شد.
این موضوع نه تنها در مورد کاراکتر های مذکر و مونث صدق می کند، بلکه در مورد بخش های مختلف بدن نیز قابل اجرا نیز است.
می توانید این ویژگی ها را در بدن یک فرد نیز ببینید.
جذاب ترین اشکال، منحنی های متناوبی دارند که در طراحی یک شخصیت ریتم زیبایی ایجاد می کنند.
می توانید آثار انیماتور معروف Glen Keane را بررسی کنید و به انیمیشن هایی مانند گیسو کمند (Tangled)،
که چگونگی طراحی او با استفاده از خطوط صاف و منحنی را نشان می دهد، توجه کنید.
دقت کنید که چگونه خطوط هیچگاه با یکدیگر موازی نیستند و همیشه بین خطوط صاف و منحنی تغییر می کنند.
جدا از تضادی که بین خطوط صاف و منحنی وجود دارد، تضادی نیز بین سمت ساده و پیچیده نیز وجود دارد.
خطوط ساده نشان دهندۀ خط عمل و وضوح در جهت می باشد و خطوط پیچیده منتقل کنندۀ اطلاعات هستند و توجه مخاطب را به خود جلب می کنند.
خطوط مستقیم و زاویه دار نشاندهندۀ ثبات، ساختار، و جهت کاراکتر هستند.
در حالیکه خطوط منحنی اطلاعاتی مانند پوست، ماهیچه، و نرمی و سفتی را می توانند منتقل کنند.
وقتی هر دو کنار هم قرار بگیرند، می توانند تضاد و حجم را با هم ایجاد کنند.
ویژگی های روانشناختی در اشکال طراحی شخصیت
طراحی شکل در طراحی خصوصیات شخصیِ شخصیت از طریق تصویر آنها بسیار با اهمیت است.
برخی مواقع، اشکال می توانند دارای ویژگی های روانشناختی داشته باشند.
شخصیت های مربع شکل محکم، خشن، متحرک هستند مانند شخصیت Carl در کارتونِ UP دیزنی (2009).
ویژگی های صورت مربعی مانند دست ها نیز می توانند قدرتمند و مردانه باشند. شخصیت های گرد اغلب بامزه، دوست داشتنی و جذاب هستند.
ویژگی های نرم و گرد در طراحی شخصیت کودکان بکار می روند و این ویژگی ها بسیار بی خطر و مطمئن نیز هستند.
شکل مثلثی آخرین گزینۀ رایج در طراحی شخصیت است. مثلثی ها هم تیز و شیطانی هستند.
بینی های تیز، شانه های تیز، انگشتان، کفش ها و غیره که می توانید در شخصیت ZigZag از Thief and the Cobbler اثر Richard Williams (1993) ببینید.
به تضاد قوی در شکل بین شکل مثلثی Carl و شکل گرد Russell در Up توجه کنید.
اشکال تیز اغلب ارائه دهندۀ شرارت هستند و هیچ استثنایی برای ZigZag از Thief and the Cobbler نیز وجود ندارد.
اشکالِ تکرار شونده که در یک طراحی نشان داده می شوند، تعیین کنندۀ ویژگی های خصوصی شخصیت ها می باشد.
البته که هیچ یک از این قوانین صد در صد قطعی نیستند اما استفاده از آنهادر طراحی های کاراکتر ها می توانید شخصیت های متمایز و متفاوتی را خلق کنید.
منابع و تحقیقات
منابع و تحقیقات بسیار مهم هستند و برای طراحی کاراکتر باید در نظر گرفته شوند.
هرچه اطلاعات بیشتری در زمینۀ یک موضوع و چگونگی کارکرد آن داشته باشید، می توانید در طراحی شخصیت و به معرض گذاشتن این اطلاعات موفق تر و بهتر عمل کنید.
آیا شخصیت باید پاهای بزرگی داشته باشد که بتواند تعادلش را حفظ کند و یا باید کوچک و ظریف باشد تا بتواند به راحتی در یک بطری جا بگیرد؟
این سوالات را باید در مرحلۀ طراحی از خودتان بپرسید.
طراحی کاراکتر، قبل از اینکه شکل و قالب اصلی شخصیت تعیین شود نیازمند آزمون و خطاهای بسیار است.
کیفیت خطوط در طراحی کاراکتر
اگر تکنیک تصویرسازی شما شامل خطوط می باشد ، استفاده از انواع مختلف خطوط می تواند ویژگی های کاراکتر های طراحی شما را بهبود ببخشد.
خطوط می توانند نرم، گرد، تیز، خط خطی، ضخیم، و یا نازک باشند. به انواع شخصیت ها فکر کنید و انواع مختلف خطوط را برای به تصویر کشیدن ویژگی های مورد نطرتان، مورد استفاده قرار دهید.
اغراق در طراحی شخصیت
شما می توانید برخی ویژگی ها را برای تعریفِ بهتر هویتِ کاراکتر خود اغراق کنید.
ممکن است شخصیت شما چشمان یا گوش های درشت، و یا گردن دراز یا حتی موهای پرپشتی داشته باشد.
ابتدا بهتر است، تعیین کنید شخصیت شما چه ویژگی هایی دارد و بعد آنها را کمی اغراق شده بکار ببرید.
می توانید در طرح اولیه، این اغراق ها را تمرین کنید و اگر احساس کردید زیاده روی کرده اید می توانید در طرح نهایی از شدت آن بکاهید.
این روش مناسبی برای طراحی های جذاب است و ممکن است به مواردی بر بخورید که از ابتدا به آنها فکر نکرده بودید.
شکل بدن در طراحی کاراکتر
شکل بدن یکی دیگر از راه های مهم و ضروری برای به تصویر کشیدن هویتِ شخصیت شما است.
آیا شخصیت شما قوز دارد؟ آیا قد بلند و مغرور است؟ آیا قوی هیکل و گرد هستند؟ آیا …
آیا پاهای کوچک دارند یا پاهای بزرگ؟ این احتمالات بیشمار و زیاد هستند.
می توانید اطلاعات زیادی در مورد شخصیت ها را از طریق این ویژگی ها بروز بدهید.
برای سرگرمی به یک مکان شلوغ بروید و به افراد با دقت کامل نگاه کنید.
ببینید که چگونه راه می روند، قدم می زنند و می نشینند.
سعی کنید انواع مختلف اشکال بدن را مشاهده نمایید و طراحی کنید.
این تمرین مناسبی است و به شما کمک می کند ویژگی های کاراکتر خود را بهتر نشان دهید.
استفاده از خطوط برای نشان دادنِ ژست های مختلف نیز گزینۀ بسیار خوبی می باشد.
مثلا خطوط تند و سریع برای نشان دادنِ فرآیند حرکت و یا خطوط گرد و منحنی برای نشان دادنِ موقعیت های نشسته بکار می روند. زیاد سخت نگیرید و از اینکارتان لذت ببرید.
لباس
لباس راه مناسب دیگری برای نشان دادن ویژگی های شخصیت شما می باشد.
آیا لباس آنها شُل است یا خیلی تنگ و چسبان؟ آیا لباس آنها رسمی یا غیر رسمی است؟
بهترین راه برای ایده گرفتن طراحی شخصیت بررسی و مرور مجله های مد و فشن و یا جستجو در گوگل می باشد.
خصوصیات ظاهری و حالات چهره در طراحی شخصیت
من اغلب فکر می کنم صورت بهترین راه برای نشان دادن ویژگی های یک کاراکتر است. صورت اولین جایی است که چشم به آن نگاه می کند؛ بنابراین اگر ویژگی های یک کاراکتر را در صورت او نشان دهید در واقع شما آن ویژگی ها را تقویت کرده اید.
صورت یک شخصیت از حالات چهره و اشکال مورد استفاده نشان داده می شود. آیا زاویه دار یا گرد است؟ آیا چشمان کوچک یا بزرگ هستند؟ از حالات چهره گرفته تا شکل بینی، تعداد بیشماری از ویژگی های منحصر بفرد وجود دارند که شما می توانید به تصویر بکشید.
به نظر من یک راه مناسب برای طراحی صورت این است که در زمان طراحی یک آینۀ کوچک را در مقابل خود قرار دهید.
حالات مختلفی را روی صورت کاراکتر خود نشان بدهید و سعی کنید آنها را طراحی کنید. سعی کنید به حالت ماهیچه ها در صورت دقت کنید و به خطوط و یا چروک ها نیز توجه نمایید.
وقتی من یک صورت را طراحی می کنم در واقع به آینه نگاه می کنم و آن حالت را طراحی می کنم. نشان دادن حالات مختلف در صورت خودتان، طراحی را تسهیل و آسان می کند.
رنگ
استفاده از رنگ برای مصور کردن و به تصویر کشیدن کاراکتر شما نقش بسیار مهمی دارد.
استفاده از رنگ های روشن نشان دهندۀ شخصیت شاد و فعال است.
در حالی که رنگ های کم رنگ و بی روح نشان دهندۀ شخصیت متفکر و آرام است.
رنگ های تیره و روشن ابزار مهمی برای طراحی کاراکتر ها هستند.
سعی کنید از رنگ های مختلف استفاده کنید و تغییرات را مشاهده کنید تا بتوانید به طرح نهایی برسید.
اکنون طراحی کاراکتر را آغاز کنید!
منابع بی نظیری برای کمک به شما در طراحی وجود دارند.
یکی از کتابهایی که می توانید به عنوان مرجع از آن استفاده کنید ” Cartooning the Head and Figure” نوشتۀ Jack Haam است.
این کتاب حاوی مجموعه هایی از تصاویر از انواع مختلف بدن و موقعیت های مختلفی می باشد و بخش جذابی نیز در مورد حالات چهره صورت دارد.
منبع دیگری که می توانید همیشه از آن استفاده کنید، زندگی روزانه است.
سعی کنید افراد مختلف را برای خودتان طراحی کنید.
به حالات چهرۀ خود در آینه بنگرید و سعی کنید حالات را روی صورت خود امتحان کنید و بعد از آن طراحی نمایید.
بهترین پیشنهادی که می توانیم به شما ارائه دهیم، طراحی طراحی طراحی و باز هم طراحی می باشد.