8 فرآیند طراحی گرافیک
مزیت فرایند طراحی گرافیک
مراحلی از فرایند طراحی گرافیک وجود دارد که به شما کمک میکند تا بهترین نتایج را به دست آورید. به جای این که به طرح جدیدی برسید، می توانید وقت و انرژی خود را صرفه جویی کنید، ابتدا با تحقیق در مورد موضوع و درک دقیق آنچه که مشتری شما نیاز دارد.
سپس شما می توانید محتوای خود را نهایی کنید. این کار با طرحهای ساده و طوفان مغزی شروع میشود که به چند مرحله از تصویب طرح ها میتوان پی برد.
اگر رویکرد مناسب به کار طراحی گرافیک خود را بپذیرید، شما و مشتریانتان با محصول نهایی شادتر خواهید بود. اجازه دهید هر مرحله را در فرآیند طراحی انجام دهیم.
1) جمع آوری اطلاعات
البته قبل از اینکه بخواهید یک پروژه را شروع کنید، باید بدانید که مشتری به چه چیزی احتیاج دارد. جمع آوری اطلاعات به اندازه کافی، اولین مرحله از روند طراحی گرافیک است. هنگامی که برای یک کار جدید مشغول به کار میشوید، یک جلسه تنظیم کنید و از مجموعهای از سوالات را در مورد محدوده کار بپرسید.
به غیر از محصول دقیق که مشتری شما نیاز دارد (مثلا یک آرم یا وب سایت)، سؤالاتی مانند:
مخاطب چه کسی است؟
پیام چیست؟
چند صفحه است؟
ابعاد چیست؟
آیا بودجه خاصی وجود دارد؟
آیا مهلت برای اتمام وجود دارد؟
آیا مشتری میتواند نمونههایی از طرح های مورد علاقه خود را به شما ارائه دهد؟
آیا یک نام تجاری شرکت، وجود دارد که نیاز به هماهنگی دارد؟
یادداشت های مفصلی را که می توانید در طول فرآیند طراحی مشاهده کنید، بنویسید.
2) یک طرح کلی ایجاد کنید
با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در جلسه، شما قادر خواهید بود یک طرح کلی از محتوا و هدف پروژه ایجاد کنید.
برای یک وب سایت، از جمله تمام بخش های اصلی و محتوا شامل ابعاد و مشخصات فنی برای چاپ و یا وب سایت نیز هست.
طرح را به مشتری خود ارائه دهید و از تغییرات درخواست کنید. هنگامی که به توافق رسیدید که قطعه شبیه چه چیزی است و تصویب جزئیات پروژه را دریافت کرد، می توانید به مرحله بعدی بروید.
توجه: در این زمان است که شما نیز پیشنهاد خود را به مشتری ارائه میدهید. این امر، شامل هزینه و زمان برای کار و سایر جزئیات کسب و کار است. به جای بحث در اینجا، ما به شدت بر روی جنبه طراحی پروژه تمرکز میکنیم.
3) تسخیر خلاقیت شما!
طراحی باید خلاق باشد! قبل از رفتن به طراحی خود، زمان کمی برای فکر کردن در مورد راه حلهای خلاقانه برای هر پروژه، اختصاص دهید.
راه های مناسب برای خلاقیتهای خلاقانه عبارتند از:
مغز و اعصاب: با گروهی همراه شوید و هر ایده ای را بیابید.
یک موزه بازدید کنید: از اصلها الهام بگیرید.
یک کتاب بخوانید: چیزی به اندازه یک رنگ یا شکل در یک کتاب طراحی گرافیک میتواند یک ایده کاملا اصلی را ایجاد کند.
پیاده روی: گاهی اوقات بهتر است خارج شوید و جهان را تماشا کنید؛ زیرا شما هرگز نمیدانید که این امر باعث جرقه زدن تخیل شما میشود.
قرعه کشی: حتی اگر شما یک هنرمند نیستید، بعضی از ایدهها را در یک صفحه بکار برید.
هنگامی که شما برخی از ایدهها را برای پروژه دارید، وقت آن است که ابتدا یک طرح ساختاری ایجاد کنید.
4) طرحها و فریمها
قبل از اینکه به یک برنامه نرم افزاری مثل Illustrator یا InDesign بروید، لازم است که چند طرح ساده از یک قطعه ایجاد کنید. شما میتوانید به مشتریان خود، ایدههای اساسی خود را بدون صرف زمان زیادی در طراحی نشان دهید.
برای طراحی وب، wireframes ها یک راه عالی برای شروع طرح بندی صفحات شما هستند.
5) طراحی چندگانه
اکنون که تحقیقات خود را انجام دادهاید، مطالب را نهایی کردهاید و برخی طرحها را تاییدکرده اید، میتوانید به مراحل طراحی واقعی حرکت کنید.
اینکه شما میتوانید طرح نهایی را در یک عکس بکشید، معمولا یک ایده خوب است که این به شما برخی از گزینه ها را میدهد و اجازه میدهد تا عناصر مورد علاقه خود را از هر یک از آنها ترکیب کنید.
اغلب، شما می توانید در مورد چند نسخه منحصر به فرد در یک شغل در هنگام نوشتن و مذاکره پیشنهاد خود موافقت کنید. گزینه های بیشماری وجود دارد که به کار بیش از حد غیر ضروری منجر میشود و ممکن است مشتری را غرق کند؛ که در نهایت شما را ناراحت میکند. بهتر است آن را به دو یا سه طرح منحصر به فرد محدود کنید.
نکته: مطمئن باشید که نسخهها یا ایدههایی که انتخاب میکنید را در اختیار آنها قرار ندهید (از جمله مواردی که حتی ممکن نیست). شما هرگز نمیدانید که چه زمانی مفید خواهد بود و این ایده ممکن است برای پروژههای آینده مفید باشد.
6) اصلاحات
اطمینان حاصل کنید که مشتری خود را میشناسید، که طرحهای گرافیکی که را که ارائه می دهید، “مخلوط کردن و تطبیق” را تشویق کند. آنها ممکن است رنگ پسزمینه را بر روی یک طراحی و گزینه های فونت بر روی دیگری دوست داشته باشند.
یکی از پیشنهادات شما میتواند این باشد که، دور دوم طراحی را ارائه کنید. نگران نباشید نظر خود را در مورد آنچه که به نظر میرسد بهترین باشد. پس از همه، شما طراح هستید!
بعد از این دور دوم، پیش از رسیدن به یک طراحی نهایی، تغییر چندگانه رخ نمیدهد.
7) به مرحله ها بروید
هنگام پیروی از این مراحل، قبل از رفتن به مرحله بعدی، قبل از اینکه هر یک را بردارید مطمئن شوید. اگر شما تحقیق جامع را انجام میدهید، میدانید که میتوانید یک طرح دقیق ایجاد کنید. با طرح کلی دقیق، شما باید اطلاعات لازم برای طراحی برخی ایدهها را در سر داشته باشید. با تصویب این ایدهها، شما میتوانید برای ایجاد طرح واقعی، که یک بار تجدید نظر، خواهد شد قطعه نهایی خود را ارائه کنید.
مراحل انجام یک پروژه گرافیک
بر خلاف آنچه که برخی از افراد تصور میکنند یک طراحی گرافیک صرفا با بازکردن نرم افزار فتوشاپ و آغاز به طراحی کردن نیست، یک طراح گرافیک روند مشخصی با برنامه ریزی از آغاز شروع طراحی تا تکمیل پروژه و تحویل دادن به مشتری را طی میکند. در ادامه قصد داریم شما را با روند آغاز یک طرح گرافیکی تا تکمیل پروژه آشنا نماییم.
بریف
گام اول یکی از انواع تفهیمنامه طراحی با عنوان بریف میباشد که در آن طراح باید با انتظارات و اهداف مشتری در جلسه ای حضوری یا غیر حضوری در قالب یک فرم کاملا آشنا شود. وجود و تصویب تفهیم نامه طراحی میان طرفین سبب میشود که طراح گرافیک یا تیم طراحی بتواند، ایده پردازی را در راستای اهداف کسب و کار و حل نیازهای سازمانی مشتری هدایت کند.
تحقیق
مرحله تحقیق بر اساس موضوع یا اندازه برند میتواند ساده یا پیچیده باشد، در مرحله تحقیق طراح گرافیک با جمع آوری اطلاعات در رابطه با کلیت موضوع و موارد جانبی و مرتبط با آن کسب آگاهی میکند.
ایده پردازی
گرافیست در این مرحله به پیاده سازی ایده های مرتبط و مشابه خود با موضوع میپردازد و سعی میکند با درنظر گرفتن تمامی ایده ها به یک الگوی واحد رسیده و از آن ایده های جدیدی خلق کند.
اسکچ
بهترین راه پیاده سازی آنچه در ذهن دارید، پیاده سازی آنها روی کاغذ میباشد، لازم نیست این طرح ها دقیق باشد. اسکچ میتواند شامل یادداشتها و ترسیم ایدههای بدون درنظر گرفتن کیفت آنها باشد. این اتودها هرچقدر بیشتر باشد میتواند باعث خلاقیت بیشتر شود.
اجرا
طراح پس از پیاده سازی اتودها میتواند بهترین آنها را توسط نرم افزار و با دقت بیشتر پیاده سازی کند.
ارائه
در این مرحله که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است طراح گرافیک جلسهای با مشتری جهت ارائه طرح برگزار میکند و طراح برای پرزنت طرح گرافیکی تمامی مسائل که برای خلق اثر در نظر گرفته برای مشتری توضیح میدهد.
بازخورد
پس از جلسه ارائه و یا پرزنت که مرحله اولیه ارائه طرح بوده، نظرات و بازخوردهایی از طرح حاصل میشود که باعث میشود با رعایت آنها به طرح نهایی رسید.
تحویل
در نهایت با تکمیل اصلاحاتی که مد نظر مشتری بوده طرح نهایی آماده میشود و در قالب فرمت و ابعاد مورد نیاز به مشتری تحویل داده میشود؛ درصوتی که طراح گرافیک بتواند رضایت مشتری را در اجرای یک طرح مطلوب کسب کند توانسته است یه تجربه حرفه ای را برای خود ثبت نماید.