10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

تکنیک طراحی  لوگو یکی از ملزومات موفقیت یک برند، در فروش بیشتر است. این امر سبب می گردد آرم و نشان محصول تکراری و خسته کننده به نظر نرسد و مخاطبان بسیارزیادی  را جذب کند. از این رو بهتر است از طراحان گرافیک طراحی خلاقانه ی لوگو بخواهید تا آنچه را که شایسته است به گونه ای متفاوت به شما ارائه نمایند.  در این مقاله قصد داریم تکنیک های مهمی که باید برای طراحی خلاقانه ی لوگو بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.  در ادامه با ما همراه باشید.

در دنیای امروز که رقابت تنگاتنگی در برندینگ و کسب و کار وجود دارد، عناصر تبلیغاتی، مانند لوگو، هویت بصری، تبلیغات محیطی و غیره، در کنار تبلیغات شبکه های اجتماعی هر روز نقش پر رنگ تر و مهم تری پیدا می کنند.

اما واقعیت این است که انسان امروز دیگر حوصله ی خواندن و تحقیق و وقت گذاشتن برای آشنایی با برند یا محصول خاص را ندارد. ذهن انسان امروز به دنبال مرور کوتاه یک تصویر و پی بردن به هدف اصلی برند با دیدن می باشد.

اما تا بحال به این فکر کرده اید، که چرا برخی از نشانه های یک برند، برای نمونه لوگو، ماندگاری خوبی در ذهن دارند؟ موارد زیادی در این ماندگاری دخیل می باشند، اما خلاقیت در طراحی، مهم ترین نکته برای یک برند می باشد.

اگر می خواهید ذهنی خلاق داشته باشید و ایده پردازی و خلاقیت را در طراحی لوگو بکار ببرید، می توانید از برخی تکنیک ها کمک بگیرید. در این مطلب ما قصد داریم این تکنیک ها را  به شما معرفی کنیم.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

تکنیک های طراحی لوگوی خلاقانه

تکنیک “DO IT

فرقی نمی کند که شما چه کاری می خواهید انجام دهید یا چه مساله ای را در زندگی حل کنید، برای تمام طراحی ها و مسائل مانند طراحی لوگو خلاقانه مواد غذایی یا هر نوع طراحی لوگو حرفه ای دیگر، در مرحله ی اول باید با تحقیق و پرس و جو، مساله را بدرستی بشناسید.

بعد از شناخت مساله(طراحی خلاقانه ی لوگو)، آنرا بدرستی در ذهن خود باز کنید و دقیق و موشکافانه به مساله و جزئیات آن فکر کنید. بعد از این دو مرحله، با روش منحصر به فرد خودتان، شروع به معرفی راه حل های مختلف برای طراحی خلاقانه ی لوگو خودتان کنید.

این راه حل ها را می توانید روی برگه برای خودتان بنویسید، لیست و اولویت بندی کنید. در نهایت بهترین راه حل ها را انتخاب و عملی کنید. این مراحل تکنیک DO IT می باشد. DO IT مخفف Define: تعریف کردن، Open: باز کردن، Identify:  معرفی و Transform: به معنای تبدیل کردن می باشند.

بهترین روش ها برای طراحی خلاقانه در نظر بگیرید و گلچینی از میان آن ها را انتخاب کنید تا آزمون و خطاهای مسیر را کاهش دهید و در مقابل سرعت عمل را افزایش دهید.

تکنیک “چرا؟”

تفاوت ذهن انسان های خلاق با بقیه در این است، که چراهایی که از دوران کودکی بدنبال آن بوده اند را تا بزرگسالی حفظ کرده اند و همیشه به دنبال جواب درست برای هر مساله می باشند. برای طراحی خلاقانه ی لوگو این تکنیک کاربرد  بسیار زیادی دارد.

مدام از خودتان بپرسید، چرا باید برای این برند در طراحی لوگو خلاقیت بخرج داد؟ چه المان هایی می تواند به جذابیت آن بیافزاید؟ چرا از این فونت یا رنگ باید استفاده شود و ده ها سوال دیگر، که هر کدام راهی روشن را برای بهترین طراحی خلاقانه ی لوگو پیش روی شما می گذارند. با پاسخ به سوالات فوق و بسیاری از سوالات راهگشا به راحتی در همان ابتدا می توانید مشخص کنید نیاز برند از دیده شدن در نگاه مخاطبتان چیست؟

تکنیک “طوفان ذهنی”

یکی از بزرگترین مشکلات ما در تمامی کارها، تمایل به انجام کارها به صورت فردی می باشد. اگر قصد دارید طراحی لوگو حرفه ای و خلاقانه داشته باشید، بهترین تکنیک تشکیل جلسات و اتاق فکر می باشد.

در کنار هم قرار گرفتن ایده های کوچک، ایده ای عالی و بی نظیر را برای شما می سازد. گاهی ممکن است ایده ای بسیار عجیب و غریب و حتی خنده دار بهترین الگو ها را در ذهن بسازد که به تنهایی ممکن است قادر به چنین تجسمی نباشید.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

تکنیک “توهم خلاق”

اگر قصد دارید لوگویی متفاوت خلق کنید، بهتر  است به آن مساله و طراحی در ابتدا نگاهی فرای واقعیت داشته باشید. داشتن دید خیالی و دور از واقعیت در ابتدا و تلفیق آن با واقعیت، در نهایت نتیجه ی خیلی خوبی برای شما به ارمغان می آورد. هر آنچه که برای طراحی لوگو از ذهنتان میگذرد را جدی بگیرید و کوچکترین جرقه های ذهنی را در جایی ثبت نمایید تا در زمان مناسب از آنها استفاده کنید.

تکنیک “چه میشود اگر…؟”

برای داشتن یک طراحی لوگو حرفه ای، هیچ وقت به اولین طرح های خود قانع نباشید. مدام از خود بپرسید چه میشود اگر فلان تغییر را ایجاد کنم؟ چه میشود اگر این رنگ را هم برای لوگو در نظر بگیریم؟ چه می شود اگر فونت را تغییر دهیم؟ و چه می شودهایی که هر کدام یک نقطه ی مثبت به طراحی لوگو شما اضافه می کنند.

در نظر داشته باشید این چه می شود ها را عملی کنید تا ببنید در طرح و رنگ های مختلف چه برداشت هایی دارید و جلوه های مختلف را در آن به چشم ببینید. این امر کمک می کند  تا با کمترین میزان خطا و در عین حال جلوه های بصری زیبایی طراحی و رضایت مشتری را  به کسب و کار خود جلب کنید.

تکنیک “حرکت برخلاف اصول قبلی”

خلاقیت و ایده پردازی در بسیاری از مواقع، به معنای عمل کردن برخلاف روش های قبلی می باشد. اگر همیشه از فونت خاصی در یک طراحی استفاده می کنید، این بار شما سعی کنید فونت را به روش هوشمندانه تغییر دهید. این روش را بارها  و بارها تکرار کنید تا در نهایت طرحی ایده آل داشته باشید.

می توان گفت شکستن قوانین در برخی موارد چندان هم بد به نظر نمی رسد و گاهی می توان از شکست چهارچوب ها خالق نمونه های بکر و خاص باشید.

تکنیک “سینکتیکس (synetikos)”

در طراحی های گروهی، زمانی که چند ایده ی مختلف مطرح می شوند، برای ایجاد خروجی ایده آل، این ایده ها در کنار هم قرار می گیرند و با اندکی تغییرات به هم متصل میشوند و در نهایت طرح خلاقانه ایجاد می شود.

به این تکنیک، سینکتیکس گفته می شود. سعی کنید این تکنیک را در طراحی لوگو به کار بگیرید، چون بازخورد بسیار خوبی در طراحی دارد. طراحی خلاقانه از پرورش ایده ها به عمل می آید و در هر کاری می توان از این تکنیک بهره مند شد تا ببینید چگونه نتایج به گونه ای خارق العاده در ذهنتان نقش می بندند.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

تکنیک “دلفی”

گاهی اوقات ممکن است در اتاق فکر و جلسات مشاوره برای طراحی، شما اعتماد به نفس کافی برای بیان نظرات و ایده های خودتان را نداشته باشید. در این مواقع از تکنیک دلفی استفاده کنید.

در تکنیک دلفی، مسئول گروه، از کارکنان می خواهد تا طرح و ایده های خود را بدون نام و نشان ارسال کنند و در نهایت مجموعه ی کامل طرح و ایده های گروه برای همه ی اعضای گروه ارسال شده و از همه خواسته می شود تا مزایا و معایب هر طرح و در نهایت یک طرح نهایی را اعلام کنند. جمله معروفی است که می گوید حتی از بیان احمقانه ترین ایده ها صرف نظر نکنید، شاید همان ایده، شروع یک طرح لوگوی هنرمندانه و منحصربه فرد باشد.

تکنیک “استخوان ماهی (Fishbone Diagram)”

تکنیک استخوان ماهی یا ایشیکاوا (نام طراح این تکنیک)، یکی از روش های بسیار مفید برای طراحی به روش گروهی می باشد.

در این روش مساله اصلی در دایره ای سمت چپ نوشته شده و به عنوان سر ماهی قرار می گیرد، سپس خطی از چپ به راست به عنوان ستون فقرات رسم شده و در نهایت هر یک از اعضای گروه، ایده ها و مسائلی که باید برطرف شوند را بیان می کنند و روی خطوط به عنوان تیغ های ماهی قرار می گیرند و در نهایت به حل هر یک از مسائل پرداخته می شود. این ایده در خلاقیت و کارآفرینی کاربرد فراوانی دارد.

می توانید برای طراحی تخصصی لوگو، بعد از جمع آوری ایده های خلاق،  ایده های مورد نظر را انتخاب نمایید.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

تکنیک “تجزیه و تحلیل مورفولوژیک”

برای اینکه بتوانید یک طراحی لوگو خلاقانه داشته باشید، یکی از روش های مفید، تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک می باشد. در این روش یک جدول رسم کنید و ابعاد مختلف طراحی لوگو را در سر هر ستون بنویسید.

مثلا فونت، رنگ، شکل کلی و .. زیر هر ستون حالت های مختلفی که هر یک از ابعاد می توانند داشته باشند را بنویسید و در نهایت بصورت رندوم این ستون ها را با هم ترکیب کنید تا طرح ایده آل خود را بدست آورید.

راه های طراحی خلاقانه بسیار زیاد می باشند، که در بالا به تعداد اندکی از آنها اشاره کردیم. ما به شما پیشنهاد می دهیم، با زیاد دیدن و مطالعه در مورد انواع مختلف لوگو و به کار گرفتن این تکنیک ها طرحی ایده آل خود را بوجود آورید و از همه مهم تر اینکه کار تیمی و گروهی را هیچ وقت فراموش نکنید.

اصول طراحی لوگو خلاقانه
ما در تیم طراحی لوگو چاپیرو طبق چهار چوب ها و اصولی عمل می کنیم تا طراحی لوگو خلاقانه و تخصصی را به مخاطبین ارائه نماییم. به طور خلاصه شرح مختصری از این موارد را بیان می کنیم:

الهام بخشی

الهام گرفتن از نمونه و الگو های موجود کمک می کند تا خلاقانه ایده پردازی انجام شود و با ذهن باز طراحی کنیم. ممکن است طرح یا ایده ای را در دل تعاریف یا نمونه هایی پیدا کنیم که شاید نمونه آن را هیچ کجا ندیده باشیم، جرقه ای زده می شود و طراحی لوگو خلاقانه صورت می گیرد.

افزایش دانش و مطالعات

برای آنکه بتوانیم اقدام به طراحی لوگو خلاقانه کنیم قبل از هر چیز باید مطالعاتی در این زمینه داشته باشیم تا از لحاظ بصری و تصویر سازی بهترین الگو را مطابق با نیاز برند ارائه نماییم.

 فراید طراحی خلاقانه بسیار پیچیده و زمانبر است که نمی توان به راحتی و بدون تحقیق از کنار آن عبور کرد. پشت هر لوگو تاریخچه و داستانی است که پرداختن به آن اهمیت و ارزش ویژه ای در دیدگاه تیم طراحی چاپیرو دارد.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

ایده پردازی های خاص چاپیرو
همواره بر آن هستیم تا سبک و روش خاص چاپیرو را در طراحی تمام آثار با حفظ کیفیت داشته باشیم. از این رو طراحی های ما با رویکرد و نگرش خاص صورت می گیرد:

با مشتری مصاحبه می کنیم تا اطمینان پیدا کنیم تمام اطلاعات را دریافت کرده ایم و به منظور و هدف اصلی برای طراحی رسیده ایم.
تحقیقات لازم را انجام داده و با توجه به تاریخچه، مفاهیم و اطلاعات لازم طراحی را آغاز می کنیم.
برای الهام بخشی از طرح هایی کمک می گیریم که از منابع معتبر و حرفه ای و استاندارد باشند.
برای ساخت و طراحی لوگو خلاقانه، با مفاهیم ایده پردازی می نماییم.
مخاطب را به تأمل وادار میداریم.
با ارائه کامل پرزنت طراحی لوگو، مراحل و چگونگی طراحی لوگو را به مشتری گزارش ارائه میدهیم.

همیشه در تمام مراحل در تلاشیم که نیاز روز برند و بازار هدف، نوع مشتریان، فعالیت دیگر رقبای برند الگو و استاندارد های روز جهان و دنیای گرافیک را تحلیل نماییم و با توجه به آن، اقدام به طراحی کنیم. در بسیاری از اوقات می توان در دل تمام تحقیقات، ترفند ها و الگو هایی را کشف کرد که ایده هایی را در خود جای داده اند که رمز گشایی آن منجر به طراحی لوگو  بسیار خلاقانه ای خواهند شد.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

حفظ ایده ها و تصویرسازی های ذهنی

ایده ها فرار هستند، به آنی در ذهن ها جاری می شوند و در کسری از ثانیه ممکن است محو شوند. با این حال در بسیاری از مواقع با به همراه داشتن قلم و کاغذ ایده ها را مکتوب و حفظ می کنیم. این تکنیک به ما کمک می کند تا برای طراحی در تمام زمینه ها یاری بگیریم و دست به خلق آثار منحصر به فرد و خاص بزنیم.

اهمیت رنگ ها

اولین عنصری که در لوگو خود نمایی می کند و بسیار مهم است رنگ میباشد، با این حال انتخاب رنگ لوگو در طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر رنگ پیامی را به مخاطب انتقال می دهد که می توان با ایجاد تضاد رنگی، هارمونی و یا یک رنگ خاص به زیبایی های بصری لوگو پرداخت.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

تایپوگرافی

تایپوگرافی، ارزشمند ترین آثار هنری را به دنیای طراحی و گرافیک ارائه داده است که گاه می توان با استفاده از این هنر قدیمی و محبوب، اقدام به طراحی لوگو خلاقانه کرد. در تایپوگرافی نام برند  و یا حتی شخص مد نظر است که می توان به گونه ای متفاوت و نادر  لوگو را طراحی نمود.

بسیاری از مخاطبان طراحی لوگو تایپوگرافی هرگز لوگوی خود را تغییر نمی دهند و تا سالیان سال از زیبایی و طراحی خاص آن استفاده می کنند.

طراحی لوگو خلاقانه را زمانی می توان از تیم های طراحی درخواست کرد که دارای سوابق کاری درخشان و نمونه های دلخواه باشند. دقت داشته باشید، به طور کلی خلاقیت یک طراح زمانی ظهور پیدا میکند که مهارت زیاد، دانش  کافی و سابقه مفید را داشته باشد.

هر گز از یک طراح آماتور نمی توان انتظار ارائه ایده های خلاقانه داشت. خلاقیت در طراحی مخاطبان را جذب لوگو می کند و آن را تا سال ها در اذهان حک می کند. با این حال یک لوگو خلاقانه به راحتی برند تجاری را ماندگار و فراموش نشدنی خواهد کرد.

10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021
10 تکنیک مهم برای یک طراحی خلاقانه لوگو در 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *