ردپای گرافیک در تلویزیون | گرافیک تلویزیونی
بیشتر افراد وقتی به گرافیک فکر می کنند، کار تبلیغاتی، صفحه آرایی، ساخت لوگو و یا طراحی پوستر به نظرشان می آید. اما گرافیک علاوه بر پوستر و کارهای تبلیغاتی در سینما و تلویزیون ردپایی محکم نیز دارد. گرافیک، نسبت به سایر هنرهای تجسمی توانسته است خودی در تلویزیون نشان دهد. مانند تیتراژ فیلم ها و پوستر تبلیغاتی برای فیلم ها.
این مقاله در زمینه گرافیک، هم برای طراحان حرفه ای مناسب است و هم طراحان مبتدی.
به وسیله گرافیک، میتوان مفاهیم فیلم را بهتر برای مخاطبان روشن کرد. گرافیک توانست به خوبی علاوه بر تصویر سازی کتاب و فعالیت در تبلیغات، جایگاه قوی ای در سینما و تلویزیون داشته باشد.
این جایگاه به حدی قوی و محکم است که نمی توان سینما و تلویزیون را بدون اثر بخشی گرافیک در نظر گرفت.
پوسترهای فیلم ها نشان از هنرهای تجسمی و فرهنگ ایرانی دارند. همانگونه که این دو شرط را باید رعایت کنند لازم است به خوبی هدف فیلم را هم بیان کنند. گرافیک تلویزیونی یعنی آثاری که برای برنامه ها در تلویزیون ساخته می شوند.
در گرافیک تلویزیونی استفاده از رنگ و فونت باید با دقت انجام شود. اگر اشتباهی در این دو زمینه پیش بیاید به ترتیب موجب اذیت شدن چشم بیننده و مفهوم نبودن متن ها می شود. مفهوم بودن در دوره های آموزشی گرافیک بهتر آموزش داده می شود.
دوره گرافیک بیان می کند؛ وظیفه طراح برای گرافیک تلویزیونی مربوط به کارهای تبلییغاتی فیلم و تولید محتوای گرافیکی است. طراح برای کار گرافیک تلویزیونی لازم است حتماً به مهارت های فنی و نرم افزارهای گرافیکی تسلط داشته باشد.
بعد از شرکت در دوره گرافیک، یک نمونه کار قوی داشته باشید تا بتوانید به کارگردانان نشان بدهید. برای کار در زمینه گرافیک تلویزیونی به دنبال کارآموزی برای کسب تجربه باشید.
تبلیغات و تیزر فیلم
طراحان گرافیک، از جنبه های شوخی و زیبایی برای جذب شدن مخاطب استفاده می کنند. در دوره های گرافیک، طراحان از نرم افزارها برای تغییر تصاویر، پس زمینه و ویدیو ها نیز بهره می برند.
خوانایی و قابل فهم بودن از واجبات تبلیغات تلویزیونی است. طراحان احتیاج دارند در این زمینه مهارت تجاری کسب کنند تا با نیازهای مشتریان آشنا شوند و عنصر تأکید را روی بخش های مورد اهمیت نیز لحاظ کنند.
شما به عنوان طراح کارهای تبلیغاتی، در ابتدا نیاز به سناریو دارید. بر اساس سناریو، کار طراحی انجام می شود. خلاقیت و استفاده از عناصر بصری لوازم و ابزار کار شما است. موشن گرافیک نیز برای شروع تبلیغات تلویزیونی می تواند موثر باشد و استفاده شود.
جالب است بدانید موشن گرافیک تنها برای تبلیغات استفاده نمی شود؛ بلکه از آن برای تکنیک های سینمایی و فیلم سازی نیز می توان استفاده کرد. خوبی استفاده از موشن گرافیک :
- جذابیت بسیار بالا برای بیننده دارد.
- زمان کمتری نسبت به سایر ویدیوها احتیاج دارد.
- عناصر بصری، در آن بهتر خودشان را نشان می دهند.
- قیمت مناسب تری برای سفارش دهنده دارد.
- استفاده از آن رو به رشد است.
- از تکنیک های فیلم سازی برای آن نیز می توان استفاده کرد.
- محتوا ها بهتر بیان می شود.
- هماهنگی با جلوه های ویژه.
- وسعت آموزش و سایت های کمک کننده زیاد است.
به عنوان مثال در ساخت تیتراژ سریال کارآگاه حقیقی از موشن گرافیک استفاده شد. استفاده از موشن گرافیک برای تیزر سریال باعث شد نام بازیگران بیشتر در ذهن بینندگان بماند، همچنین سبک و ژانر سریال به خوبی برای بیننده نیز روشن شد.
دوره های گرافیک، از سطح مبتدی تا پیشرفته برگزار می شود و شما را تبدیل به بهترین طراح در زمینه کاری و علاقه شما می کند.
تایپوگرافی فیلم
تیتراژ (آغازین) فیلم، اولین چیزی است که بیننده می بیند و بر برداشتش از فیلم بسیار تآثیر گذار است. اگر تایپوگرافی ضعیف باشد، ممکن است بیننده از دیدن آن فیلم پشیمان شود.
تایپوگرافی ها در تلویزیون دیگر ثابت و بدون حرکت نیستند. در زمینه تایپوگرافی متحرک نیاز است که از کادربندی مناسب، عناصر بصری و زمان بندی صحیح نیز استفاده شود و همچنین خوانایی داشته باشد.
عناصر تصویر همگام با زمان حرکت می کنند. در کنار انتقال مفهوم فیلم، لازم است تایپو گرافی جذابی نیز داشته باشد. اهمیت تایپوگرافی موجب شد تایپوگرافی از چالش های مهم در ساخت فیلم ها باشد. آموزش تایپوگرافی از جلسات دوره گرافیک است.
تایپوگرافی متحرک، نقشی مهم در اطلاع رسانی دارد. گرافیک کاری می کند که عنوان و اسم عوامل در ذهن بیننده بماند. تایپوگرافی و رنگ ها نقش بسیار پر اهمیتی در تیتراژ آغازین و پایانی فیلم ها دارند.
برای تایپوگرافی تیتراژ، فیلم را اول ببینید و به خوبی درک کنید که چه فضایی بر فیلم حاکم است. از آن فضا برای طرح بندی استفاده کنید. برای تیتراژ از تایپوگرافی متحرک استفاده می شود. تایپوگرافی متحرک در دوره گرافیک تدریس می شود.
برنامه های تلویزیونی، سریال ها و فیلم ها؛ بخش های متعددی دارند، یکی از این بخش ها که باید مورد توجه قرار گیرد، تیتراژ است. برای متمایز شدن و زیبایی آن لازم است از علم گرافیک بهره برد. استفاده از گرافیک متحرک در این زمینه روبه رشد است.
به عنوان مثال در جنگ ستارگان، تیتراژ آغازین از شاخص ترین سکانس های فیلم است. این سکانس نوعی امضا برای سری فیلم های جنگ ستارگان شده و در ذهن بیننده می ماند.
ابتدا متنی ثابت و آبی ظاهر می شود و سپس لوگوی starwars از بیننده دور و تبدیل به ستاره می شود. در ادامه قسمت و توضیحاتی به صورت یک صفحه مسطح به سمت کهکشان پیش می رود و از بیننده دور می شود.
طراحی صحنه
خوب است بدانید در طراحی صحنه، گرافیک نیز ردپا و اثر دارد. گرافیک از پایه های اساسی طراحی صحنه است. اگر اصول گرافیکی در طراحی صحنه رعایت شود، بینندگان بیشتری جذب می شوند و اگر از گرافیک در طراحی صحنه استفاده نشود موجب یکنواخت بودن و کسالت آور شدن صحنه می شود.
گرافیک، امروزه تبدیل شده است به هنری در تمام مهارت ها که طراحی صحنه نیز شامل آن می شود. طراحی صحنه از دکورها، پوسترها و صفحات نمایشی ساخته می شود.
برنامه هایی از تلویزیون که پرده هایی از طرح های گرافیکی در آن دیده می شود و پوشش های گرفیکی خاص که در تلویزیون می بینیم، همگی تحت تأثیر گرافیک هستند.
توصیه می شود، طراح صحنه علاوه بر داشتن دانش در زمینه طراحی و فرآیند تولید فیلم، در دوره های آموزش گرافیک نیز شرکت کند.
به عنوان مثال؛ در بخش اخبار برای پس زمینه لازم است، از گرافیک استفاده شود. استفاده درست از گرافیک برای خلق تصاویر و تابلو هایی که اجزای صحنه را تشکیل می دهند، بسیار بر ذهن بیننده باقی می ماند.
به غیر از بخش های تشکیل دهنده، گرافیک اهمیت بیشتری پیدا می کند، وقتی صفحه تلویزیون مانند تابلویی باشد که طراح صحنه وظیفه هنرنمایی بر روی آن را دارد. هنرنمایی او نیاز به دانش گرافیکی دارد تا از ابزار و رنگ ها به درستی استفاده شود.
طراح صحنه، به عنوان گرافیست باید بتواند نظام هر یک از اجزای صحنه و تأثیری که بر یکدیگر را دارند را بداند. علت ضعف برخی از برنامه های تلویزیونی هم نبود دانش گرافیکی در طراحی صحنه است.
وقتی طراح صحنه دانش گرافیکی نداشته باشد و از اصول گرافیک پیروی نکند. رنگ ها غلط و بدون اینکه با هم تعادل بسازند قرار می گیرند. نه تنها رنگ ها بلکه تایپوگرافی و صفحه آرایی هم به عنوان مثال در زمینه برنامه های خبری یا سرگرمی باید رعایت شود.
پوستر فیلم
شما به عنوان طراح گرافیک تلویزیونی، می توانید مردم را ترغیب کنید فیلم را ببینند یا پشیمان شوند. پس طراحی پوستر خیلی مهم است و باید در این زمینه تهیه کنندگان هزینه کنند.
خود شما پوستر فیلم های زیادی دیدید، خیلی از آنها به حدی خوب و جالب بودند که حتی درحالیکه علاقه به سبک آن فیلم نداشتید شما را برای دیدن آن ترغیب کرده اند. زمانی هم بوده که آنقدر پوستر فیلم بد بوده که پشیمان شدید حتی فیلمی را ببینید.
شما به عنوان طراح گرافیک باید عنصر جلب توجه را به خوبی بشناسید و به کار ببرید. تنها هدف طراحی پوستر جلب توجه نیست. باید اصولی را در طراحی پوستر فیلم هم رعایت کنید.
لازم است فیلم را ببینید و سبک آن را متوجه شوید تا بتوانید روی پوستر اعمال کنید. خیلی از فیلم ها هستند که دنباله دارند پوستر فیلم به گونه ای طراحی کنید که مردم برای دیدن ادامه فیلم علاقه داشته باشند.
تنها با علامت و اشاره نمی توان سبک و هدف فیلم را بیان کرد. لازم است سبک تصاویر هم تغییر کنند. توازن به دو صورت متقارن و غیر متقارن رعایت شود.
زبان تصویر و عناصر دیداری
تلویزیون برای اینکه به شکل ها فرم و لحن بدهد، به زبان تصویر و عناصر دیداری نیاز دارد. خط، نقطه، شکل، بافت، رنگ و تیرگی و روشنی موجب دیده شدن تصاویر در تلویزیون می شود. عناصر دیداری نقش اساسی در گرافیک تلویزیونی دارند. ساخت برنامه تلویزیونی بدون استفاده از عناصر بصری غیرممکن است.
دوره گرافیک بیان می کند، نور و حرکت است که گرافیک تلویزیونی را از بقیه زمینه های گرافیک جدا می کند. نور و حرکت همانگونه که گفته شد زیرمجموعه همان عناصر دیداری است.
بعد دیگری وجود دارد که زیرمجموعه عناصر دیداری نیست و آن صدا است. جلوه های شنیداری به وسیله گفتار و افکتهای صوتی به کمک طراح گرافیک تلویزیونی می آیند.
وضوح مفهوم
اگر مفهوم پوستر روشن نباشد، مخاطب با دقت بیشتری به آن نگاه می کند ولی در گرافیک تلویزیونی اینطوری نیست. طراح در تلویزیون برای تأثیر گذاری تنها فقط یکبار فرصت دارد. موضوع در گرافیک تلویزیونی درعین حقظ سادگی اثر سریع داشته باشد.
از تفاوت های گرافیک تلویزیونی با سایر کارهای گرافیکی کوتاه بودن آن است. در تلویزیون پیام همانگونه که به سرعت انتقال می یابد لازم است مفهوم را به وضوح بیان کند.
اگر تصویر در زمان کمی که دارد برای بیننده درک نشود از ذهن بیننده پاک می شود. محدودیت زمانی از چالش های گرافیک تلویزیونی است.
در گرافیک تلویزیونی صدا و تصویر با هم ترکیب خیلی خوبی را می سازند و به فهم موضوع کمک می کنند.
طراح گرافیک تلویزیونی به مهارتهایی برای بهتر شدن کارش نیاز دارد که از آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- شناخت دوربین
- طرز تنظیم تصویر تلویزیونی
- دستگاه های لیتوگرافی و چاپ
- سیگنالهای صوتی
- رنگ در تلویزیون
- نمایش دوربین از جهات مختلف
کادر تلویزیون
هر اتفاقی که جلوی دوربین می افتد، باید به خوبی در کادر تلویزیون نمایش داده شود. در زمینه های دیگر دوره های آموزشی گرافیک، طراح می تواند آزادانه تر عمل کند. در گرافیک تلویزیونی طراح یک کادری که به شکل مستطیل مشخص است در اختیار دارد.
طراح به دلیل ثابت بودن کادر نیاز دارد توازن، تعادل و تناسب را رعایت کند. این کادر نوعی محدودیت ایجاد می کند، ولی طراح به کمک ترکیب های خاص و تیرگی و روشنی می تواند این محدودیت را کمتر کند.
زمینه های دیگر دوره گرافیک، طراح می تواند اطلاعاتی که مهم نیستند را کوچکتر کند، مثل پوستر ولی در گرافیک تلویزیونی این کار نشدنی است. کوچکی نوشتار موجب می شود اصلاً قابلیت خوانایی نداشته باشند.
سفارش تولید محتوا را اینجا بدهید.
اثر نهایی پس از ارسال سیگنالهای تصویری و صوتی در کادر تلویزیون بررسی می شود. توجه شود که هر چیزی که در جلوی دوربین قرار می گیرد در کادر نمایش داده می شود، پس اثر اشیاء بر یکدیگر و رنگ ها باید مورد توجه قرار گیرد.