راهکار های جذب مشتری برای طراحان تازه کار
شاید این مقاله یکی از موضوعات پر مخاطب و پر طرفدار برای طراحان تازه کاری باشد که تمایل دارند با اطلاعات جامع اقدام به طراحی کنند. در این مقاله از مجموعه مقالات چاپیرو سعی بر آن داریم هر آنچه که کمک می کند تا یک طراح تازه کار بتواند با آن به جذب مشتری بپردازد، ارائه نماییم.
راهکار های مفیدی که از مقدماتی تا پیشرفته به یک طراح چشم انداز و دید باز تری نسبت به این حرفه و طراحی می بخشد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
ابزار ها مهم یک طراح تازه کار
- قبل از هر چیزی بهتر است که طراحان یک لپ تاپ یا سیستم داشته باشید، که توانایی و قدرت انجام طراحی های گرافیکی را داشته باشد و از کارت گرافیک خوبی بهره مند شده باشد.
- طبیعتا برای طراحی گرافیک، نیاز به یک نرم افزار حرفه ای و تخصصی دارید که بتوانید با آن به خوبی کار کنید. که در این زمینه نرم افزار های فوتوشاپ، ایندیزاین، کورل دراو، ایلاستریتور را به شما پیشنهاد می کنیم.
- فوتوشاپ از رایج ترین نرم افزار های کاربردی در طراحی گرافیک محسوب می گردد. اما در صورتی که قصد دارید مخاطبتان از طرح های با کیفیت و خروجی های بی نظیری بدون هیچگونه افت کیفیتی بهره مند شود، می توانید از نرم افزار های برداری مانند ایلاستریتور و کورل استفاده کنید.
- حتما قلم و کاغذ کنار دست خود داشته باشید تا بتوانید اتود ها و ایده های اولیه را به راحتی و به سرعت، پیش از آنکه از خاطرتان برود را بر روی برگه پیاده سازی کنید.
- همینطور می توانید دفترچه یادداشت کوچکی همراه خود داشته باشید تا ایده هایی که به یکباره به سراغتان می آید را ثبت کنید و هیچگاه آنها از دست ندهید.
نکات مهمی که طراحان تازه کار باید بداند
در اینجا چاپیرو صفر تا صد کار را به شما خواهد گفت، صبور باشید که به مراحل جذب مشتری هم خواهیم پرداخت. اما در ابتدا با دانستن نکات ریز و مقدماتی است که یه طراح تازه کار می تواند به یک طراح حرفه ای و قدر تبدیل شود.
- در ابتدا طراحان باید بدانند برای چه کسی طراحی می کنند؟ و جامعه هدف چه افرادی هستند؟
- یک پالت رنگ عالی را انتخاب کنید و همواره برای هر طرحی تلاش کنید رنگ های تخصصی و مرتبط به آن حوزه را به کار گیرید.
- شناخت رنگ ها بر اساس روانشناسی رنگ و چگونگی بکار گیری آن ها در بهترین زمان، شما را حرفه ای و جسور تر نشان خواهد داد. بنابراین باید در انتخاب رنگ ها بسیار هوشمندانه و حرفه ای عمل کنید.
- حتما سبک خاص خود را در انتخاب فونت و طراحی داشته باشید. گاه برخی طراحان با دیدن اتود و طراحی افراد صاحب نظر، به راحتی می توانند تشخیص دهند اثر هنری متعلق به چه کسی است.
- با این حال در همین ابتدا و آغاز کار حرفه ای عمل کنید و طراحی های خود را با ساختار منحصر به فردی ارائه کنید. این کار کمک می کند تا نه تنها تکراری نباشید بلکه به راحتی توسط دیگر طراحان، کپی برداری و استفاده نشود.
- تمامی طراحان باید تلاش کنند تا از فضاهای خالی بهترین استفاده را ببرند. اما این به آن معنا نیست تمامی فضاهای خالی را پر کنند. اجازه دهند بخش هایی از طرحشان خالی بماند تا فضای کافی برای استراحت ذهن مخاطب ایجاد شود.
- در صورتی که طرح از تنوع و جزئیات زیادی برخوردار است می توانید این چیدمان را به گونه ای داشته باشید که در بخش های اصلی، طرح را قرار دهید و جزئیات و ریزه کاری ها را در دیگر قسمت ها.
- از تعدد فونت ها پرهیز کنید و هر گز بیشتر از دو فونت در طراحی استفاده نکنید. اندازه های فونت ها در ابعاد بیلبورد، بروشور، تراکت، کارت ویزیت، پوستر و دیگر موارد با یکدیگر بسیار متفاوت است. از ویژگی ها و خواص مختلف فونت ها همچون Bold، Italic، Strong و غیره استفاده کنید.
- تزار بندی ها را رعایت کنید و چیدمان متون، طراحی و ترکیب آن ها را در قالب خاصی ارائه کنید. از پراکندگی زیاد و ایجاد آشفتگی در طراحی جداً خودداری کنید.
- طراحان باید بسیار تمیز و عالی کار کنند و قالب ها را هم رعایت کنند. هر یک از عناصر را در جایگاه مخصوص خودش قرار بدهند تا تداخل و خطای دید در طراحی شان ایجاد نشود.
- در صورتی که مجبور هستید بر روی تصاویر متنی بنویسید؛ می توانید تصویر را محو کنید، پشت متن، کادر و هاله قرار بدهید و یا با رنگ مرتبط سراسر عکس را بپوشانید و Opacity آن را مقداری کاهش بدهید تا هم متنتان خوانا باشد و هم تصویر به خوبی دیده شود.
- سادگی را در تمام طراحی ها رعایت کنید. طرح های ساده به شما کمک می کنند تا مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار نموده و پیام های آن را دریافت کند.
اشتباهات رایج طراحان تازه کار
در صورتی که می خواهید در همان ابتدا بسیار حرفه ای عمل کنید و مشتریان راضی ای داشته باشید، موارد زیر را با دقت زیاد بخوانید:
در صورتی که در زمینه طراحی گرافیکی سایت فعالیت دارید هرگز برای UI بیشتر از UX وقت صرف نکنید. هر چند رابط کاربری مهم است؛ اما تجربه کاربری حس مثبت و عمیق تری را در مخاطب ایجاد خواهد کرد.
استفاده از متون و طرح های کپی شده یکی از اشتباهات بسیار رایج در میان طراحان تازه کار است که متاسفانه بارها و بارها به چشم می خورد. دقت داشته باشید طرح های کپی شده هرگز مایه رضایت مشتریانتان نخواهند بود. نه تنها با این کار جذب مشتری نخواهید داشت بلکه اثرهای خود را غیر حرفه ای و آماتور ارائه می کنید.
طراحی بدون تحقیق کار هوشمندانه ای نیست. دقت کنید قبل از شروع هر پروژه ای ابتدا مطالعاتی در زمینه کسب و کار مربوطه، موضوع، جامعه هدف، نوع مخاطب، نیاز روز، رقبا و نوع تبلیغات داشته باشید تا قدرتمند و با چشم انداز روشن طراحی را شروع کنید.
اعتماد به نفس کاذب یکی دیگر از دلایلی است که طراحان تازه کار به خرج می دهند که اصلا خوب نیست. این اعتماد به نفس بیش از حد، به شما اجازه نمیدهد انتقادات و یا نظرات دیگران را بپذیرید. کمی انعطاف پذیرتر باشید و آگاهانه در طراحی های خود پیش بروید.
آزمون و خطای زیاد نه تنها پروسه طراحی را طولانی می کند بلکه مشتریانتان را هم خسته خواهد کرد. در نتیجه ممکن است ادامه کار با یک طراح تازه کار برای مشتری سخت شود و پروژه به طراح دیگری محول شود.
می توانید در موارد خاص، حتی از طراحان حرفه ای هم کمک بخواهید و یا در گروه های گرافیکی فعالیت داشته باشید و از تجارب دیگران بهره مند شوید. با این روش راه های رفته را نمی روید و با تجربه و پختگی بیشتر عمل خواهید کرد که مورد اطمینان مشتری هم واقع خواهید شد.
هنر طراح تازه کار برای جذب مشتری
شاید با مشتریان زیادی، سر و کار نداشته باشید و یا با جامعه آماری محدودی در ارتباط هستید؛ اما به عنوان یک طراح تازه کار در نظر داشته باشید جذب مشتری به موارد و الگو های مختلفی بستگی دارد که در تجارب یک طراح کهنه کار آن را خواهید دید. قبل از هر چیز چاپیرو به شما توصیه می کند:
با طراحان خبره و با تجربه، تعاملاتی داشته باشید و نحوه برخورد آن ها را با مشتریان از نزدیک مشاهده کنید. دیدن نوع گفتگو، نحوه برخورد، ارتباط با مشتریان و طراحی در شرایط مختلف به شما کمک می کند که در ابتدای راه، پخته تر از دیگر طراحان تازه کار عمل کنید و چند گام حتی جلوتر باشید.
مطالعات روانشناسی و رفتار شناسی هم داشته باشید و افراد را در دیدگاه و خصوصیات مختلف بررسی کنید. با این روش می توانید بهتر خصوصیات مشتریانتان را بشناسید و با آن ها کنار بیایید و تعامل دوستانه و هوشمندانه ای را با آنان برقرار سازید.
فیش یا فرمی را به مخاطبتان ارائه کنید و اطلاعات دقیق به همراه جزئیات از او بخواهید که به صورت اینترنتی چه به صورت حضوری ارائه نماید. با این حال با دقت بیشتری می توانید به طراحی بپردازید و همان چیزی را ارائه کنید که مشتری از شما می خواهد.
بهتر است مبلغی را به بعنوان پیش پرداخت از مشتری دریافت کنید و تسویه حساب را قبل از ارائه فایل نهایی داشته باشید.
به صحبت های مشتری در مراجعه اول در جلسات معارفه بسیار خوب دقت کنید؛ زیرا نکات ریز و اشاره های واضحی به طرح دلخواه خودش می کند که در طراحی بسیار برای شما کمک کننده هستند.
یک طراح گرافیک حتما باید صبور باشد و تا پایان پروسه طراحی، دوستانه و خردمندانه عمل کند. در نهایت خواهید دانست اخلاق خوب یک طراح حرفه ای باعث جذب مشتریان بیشتر هم می شود.
راه های دسترسی مخاطب را افزایش دهید: می توانید از آدرس وبسایت، شبکه های اجتماعی، شماره تماس و آدرس شرکت استفاده کنید. هر چقدر میزان دسترسی تان به مشتری بیشتر باشد، مشتری بهتر با شما ارتباط خواهد گرفت و به شما اعتماد خواهد کرد.
در نظر داشته باشید در وبسایت و شبکه های اجتماعی، منظم و پیوسته فعال باشید و از استاتیک شدن و یا غیر فعال شدن صفحات جلوگیری کنید. صفحات پویا و فعال، مشتریان بیشتری را به خود جذب می کند.
مهارت، اخلاق و تجربه از جمله موارد مهمی هستند که به طراحان تازه کار کمک می کند تا جذب مشتری داشته باشند. با این حال هر چه با دانش و علم بیشتر در این زمینه تخصصی، وارد شوید خروجی های با کیفیت بیشتر و چشمگیر تری نیز برای ارائه خواهید داشت.
چاپیرو به طراحان تازه کار پیشنهاد می کند قبل از هر چیز مطالعه و کنکاش داشته باشید؛ تا با قدرت و تصویر سازی دقیق تر به طراحی بپردازید. قطعا آینده از آنِ شما خواهد بود.
در صورت نیاز به دریافت اطلاعات و مشاوره در زمینه طراحی با چاپیرو تماس حاصل نمایید. همراهی شما مایه افتخار و غرور تیم ما است.