نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات
امروزه دیگر گرافیک تنها هنر نیست؛ بلکه نقشی رسانهای به خود گرفته است. امروزه تبلیغات از هنر گرافیک بهره میگیرد تا به اهداف خود دست یابد. گرافیک لزوماً یک حوزه بصری است که از دوران کهن با هدف انتقال مفهوم و زیبایی بصری از آن استفاده میشد. میخواهیم در این بخش در مورد نقش و ارتباط گرافیک و تبلیغات صحبت کنیم.
نقش گرافیک در تجارت را باید شاخه ای از گرافیک دانست؛ که هدف آن فروش و عرضه کالا است. طراحان گرافیک این نکته را در نظر میگیرند که تا چه میزان فعالیت و اثر هنری آنها، پیام تبلیغات را تقویت میکند. فعالیت هنری آنها میتواند فرهنگ بصری مخاطبان را تقویت و تضعیف کند. تنها مسئله برای طراحان رضایت صاحبان کالا نیست و در کنار آن باید به تأثیر کار خود برای تبلیغ کالا توجه کنند.
تفاوت گرافیک و تبلیغات
گرافیک تبلیغات نیست. بحث تبلیغ مربوط به دانش دیگری است که طراح گرافیک از آن دانش بی بهره است. تفاوت تبلیغات و گرافیک از این عامل ناشی میشود که اطلاعرسانی تبلیغی با نوعی مبالغه همراه است. تبلیغات، برای دستیابی به اهداف تجاری، سیاسی و اجتماعی تمام ابزارها را بکار میگیرد. در واقع ادبیات، موسیقی، نقاشی و شعر در ترکیب با یکدیگر و برای انتقال پیام به مخاطب مورد استفاده قرار میگیرند.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی کارهای گرافیکی در گذشته، از بعد اطلاع رسانی و قابلیت استفاده برای مخاطبان، آهنگهای بصری یک جامعه هستند. آثار گرافیکی به میزان زیادی تولید میشوند و قسمت اندکی از آثار به حیطه هنر وارد میشود. این یک نگاه هنرمندانه (و نه صرفاً یک نگاه مصرف گرایانه و منفعت طلبانه) است.
امروزه به سبب گسترش شرکت های تبلیغاتی تعداد طراحان هنرمند رو به کاهش است در تمام دنیا طراحان در مکانهایی که به امر تبلیغ میپردازند حضور دارند و خواستههای کمپانی تبلیغاتی را در قالب تصاویر و گرافیک بیان میکنند میتوان از گرافیک به عنوان مقدمه ای هم برای تبلیغات یاد کرد، تبلیغات حوزه گسترده تری از گرافیک را در بر می گیرد ولی همچنان ارتباط مستقیمی بین گرافیک و تبلیغات وجود دارد.
رابطه تبلیغات و گرافیک
هنر گرافیک با قالبی تصویری مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد، تبلیغات با بهره گیری 100% از این هنر مهر تأییدی بر این ارتباط متقابل می گذارد. صورت های بزرگ و کوچک، تصویری به انواع و اشکال متفاوت، اعم از آگهیهای چاپی در روزنامهها، مجلات، بیلبوردهای بزرگ، بدنهی وسایل حمل و نقل، پوسترها و غیره همگی حکایت از ارتباط گرافیک و تبلیغات دارند.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی با تصاویر و شعارهای ترغیب کننده خود، از طراحی گرافیک برخوردارند. قوهی خلاقیت و سواد تصویری هنرمند گرافیست همراه با نظریات متخصصین علم تبلیغات در یکدیگر ادغام شده و اثری به وجود میآورد که وظیفه مهمی چون تأثیرگذاری و تغییر نحوه نگرش و تصمیم گیری بر مخاطب را بر عهده دارد.
می توان گفت که هر دو مورد، گرافیک و علم تبلیغات به تنهایی قادر به حرکت تبلیغاتی و تأثیر گذار نخواهند بود. اینجا منظور تنها زیبایی اثر از نظر مبانی نمیباشد، اثر تبلیغاتی با مخاطبین گوناگون سر و کار دارد بنابراین باید نیازهای آنان را بشناسد و به فرهنگ و تفکر مردم نزدیک باشد. با در کنار هم قرار گرفتن این دو، قادر به حرکتی نوین و تأثیرگذار خواهد بود.
هنر گرافیک از این جهت فرهنگ ساز است که در جامعه، تأثیرگذاریاش بسیار بیشتر از هنرهای دیگر است، حتی هنرهای دیگر را کم و بیش عرضه میکند و معمولاً، مخاطب طالب دیدار است و برای دیدن یا شنیدن مراجعه میکند و این هنر گرافیک است که هنرش در سر راه دیدارکنندگان قرار میگیرد و مشاهده کارش را تحمیل می کند.
خیلی از صاحبان سرمایه، مشتریان و مصرف کنندگان بالقوه آثار گرافیکی هستند؛ اما به دلیل اینکه نمیدانند برای پاسخگویی به این نیاز باید به چه کسانی مراجعه کنند و چگونه یک بسته تبلیغاتی یا یک طراحی زیبا و جذاب برای محصولات شان تهیه کنند، به گرافیستها مراجعه میکنند. تبلیغات بیش از هر رشته دیگری با گرافیک درآمیخته است. چه بسیار طراحان گرافیکی که یک پا تبلیغاتچی هم هستند و صد البته چه بسیار تبلیغاتچیانی که گرافیستچی شدهاند.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی
تابلوها یکی از وسایل ارتباط بصری هستند، که کاربرد طراحی گرافیک در امر پیام رسانی آنها بسیار گسترده است و این ارتباط به ابزار اطلاعاتی به عنوان محتوا و وسایل انتقال به عنوان اجزا نیاز دارد و این دو باید در کنار هم، در ایجاد یک ترکیب بندی مناسب جهت القای پیام تصویری، هماهنگ باشند. مثلا در یک تابلو نمیتوان جداگانه به پیام نوشتاری که در کنار دیگر عوامل بصری قرار دارند نگریست، بلکه شکل، نوع، اندازه و حالت قرارگیری حروف باید متناسب باشد.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی تبلیغات مؤثر با گرافیک خوب بر روی ذهن مخاطب اثر می گذارد. تبلیغات در محیط عمومیعرضه میشود و بسترها و ابزارهای تبلیغاتی خاص خود را دارد تبلیغاتی که در بنرها، بیلبوردها، بدنه اتوبوسها و دیده میشود، این ابزارها و بسترها هر یک کارکرد خاص خود را دارد و با توجه به مکان مورد نظر مورد استفاده قرار میگیرد.
گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی ابزار اطلاعاتی است؛ که شامل سه عنصر تصویر، نشانه و نوشته میباشند که این عناصر میتوانند در کنار هم به عنوان یک طرح واحد، حامل پیام بوده و یا به طور جداگانه ایفای نقش کنند. به هرحال کاربرد آنها به صورت ترکیبی یا مجزا، به مقتضای رسا بودن پیام در تابلو میباشد در جایی ممکن است پیام تابلو تنها از طریق کلام و در جایی دیگر پیام تنها از طریق تصویر و یا از ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته شود.
گرچه ترکیب تصویر و نوشته نشان میدهد که طرح گرافیکی از دو عامل ارتباطی کاملا متفاوت برخوردار است؛ یکی نوشته یا کلام به عنوان جایگاه واژهها و دیگری تصویر به عنوان یک اثر خطی، چند رنگ، سه بعدی و یا دارای مفاهیم انتزاعی. طراحی تبلیغات محیطی سه مرحله را شامل میشود. نخست باید گرافیک و طرح به خوبی دیده شود.
آنچه در این مرحله اهمیت دارد «خوب دیده شدن» است. گرافیک باید به گونه ای طراحی شود که دیده شود. برای این کار ترفندهای گرافیکی باید در آن به کار رود که شما آن را ببینید. مرحله بعد انتقال پیام است. مرحله سوم باید اندیشه نهفته در اثر به خوبی درک شود. چنانچه گفتم؛ تبلیغات محیطی به هدف و اندیشه باز میگردد و اینکه اندیشه نهفته در اثر، بر مغز و ذهن شما تأثیر بگذارد.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی واژه تبلیغات مربوط به بازاریابانی است که با ارتباطات و سرمایه خود با رویکرد تجاری و اقتصادی چنین فعالیتهایی را خصوصا به عنوان امری رایج در جامعه انجام میدهند، نباید فراموش کرد که گرافیک جنبه زیباشناسانه دارد. در تبلیغات سعی بر آن است که در ابتدا کالایی را به مخاطب نشان دهیم و نهایتاً آن را به فروش برسانیم.
این فروش میتواند سیاسی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی باشد؛ برای تأثیرگذاری باید در طراحی تبلیغاتی از کاراکترهایی که مخاطب با آن احساس قرابت و نزدیکی میکند استفاده شود. این کاراکترها اگر برخاسته از جامعه، فرهنگ و تمدن مخاطبان باشد بسیار بهتر عمل میکند. به همین دلیل در تبلیغات باید سعی شود به گرافیک تابلوهای تبلیغاتی توجه شود.
هنر تبلیغات این است که بر سلایق و اندیشه های افراد تأثیر بگذارد، این تبلیغات میتواند اندیشهای را تخریب کند یا آن را ارتقاء بخشد، عدم سازماندهی مناسب گرافیکی در تابلوهای تبلیغاتی میتواند آلودگیهای بصری بسیاری را بر روی ذهن مخاطب به جای بگذارد.
یکی از شگردهای هنر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی ارائه اهداف عملی، ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته است. پیام های کلامی و تصویری در نمونههای در حال تغییر تحت تاثیر متقابل و مکمل یکدیگرند. چگونگی گرافیک تابلوهای تبلیغاتی، به تأثیر و تأثر ماهیت کار و شناخت هدف سبک مورد استفاده در زمان مورد نظر و همچنین سبک هنرمند برای بیان مفهوم دیدگاه ها و خواسته های مخاطبین بستگی دارد.
موسسان شرکتهای تبلیغاتی نباید تنها با هدف کسب درآمد بیشتر و سودآوری کلان تابلوهای تبلیغاتی به فعالیت بپردازند. تمام تابلوها و بسترهای تبلیغاتی میتوانند از نظر اندیشه حائز اهمیت باشند و بر روی اندیشه ها تأثیر بگذارد.
روزانه تعدادی از تابلوها و بیلبوردهای رنگارنگ را میبینیم که نه تنها مخاطب را جذب نمیکند بلکه او را دل زده میکند. زمانی می توانیم شرایط مطلوب را در زمینه تبلیغات فراهم کنیم که نیاز آن در جامعه ما ایجاد شود. تبلیغات کالا با گرافیکی مناسب به خاطر نیازی است که در بازار احساس میشود.
میتوان نتیجه گرفت که شیوه کار و محتوا به فراخور نوع رسانه تغییر کرده است. طراحان گرافیک این نکته را در نظر میگیرند که تا چه میزان فعالیت و اثر هنری آنها فرهنگ بصری را تقویت میکند. فعالیت هنری آنها میتواند فرهنگ بصری مخاطبان را تقویت و تضعیف کند. تنها مسئله برای طراحان رضایت صاحبان قدرت و ثروت نیست و در کنار آن باید به تأثیر کار خود توجه کنند؛ بیان بصری آنها تا چه اندازه در اعتلای فرهنگ بصری افراد تأثیر گذاشته است.
موسسان شرکتهای تبلیغاتی نباید تنها با هدف کسب درآمد بیشتر و سودآوری کلان تابلوهای تبلیغاتی به فعالیت بپردازند. تمام تابلوها و بسترهای تبلیغاتی میتوانند از نظر اندیشه حائز اهمیت باشند و بر روی اندیشه ها تأثیر بگذارند.
روزانه تعدادی تابلوها و بیلبوردهای رنگارنگ را میبینیم که نه تنها مخاطب را جذب نمیکند، بلکه او را دل زده میکند. زمانی می توانیم شرایط مطلوب را در زمینه تبلیغات فراهم کنیم که نیاز آن در جامعه ما ایجاد شود و تبلیغات کالا با گرافیکی مناسب به خاطر نیازی است که در بازار احساس میشود.
نظرات مختلفی در خصوص تبلیغات وجود دارد به طوری که برخی صنعت تبلیغات را اقتصاد، بعضی تخصص و جمعی هم هنر میدانند. جدا از اینکه تبلیغات را چطور تعریف کنیم و در کدام دسته جای دهیم یک حقیقت انکار ناپذیر در تبلیغات وجود دارد و آن هم مخاطب است.
تبلیغات شما وقتی جامعه هدف خود را تحت تاثیر قرار ندهد موثر نخواهد بود. اول مخاطبان خود را بشناسید قبل از اینکه تبلیغ خود را خلق کنید. گرافیست میبایست یک هنرمند جامعه شناس باشد و در نهایت از چاپ و اصول آن هم به خوبی آگاه باشد، یک طرح حتی اگر شاهکار هنری باشد اما به دلیل انتخاب نامناسب رنگها و عدم سنجش امکانات چاپ نتوان آن را چاپ کرد فاقد ارزش خواهد بود.