طراحی گرافیک شبکه های اجتماعی
اگر صاحب کسب و کار و تجارتی هستید یا قصد شروع آن را دارید، برای دیده شدن و ارتباط با مشتری ها و مخاطبان مورد نظرتان نیاز به به یک راه ارتباطی دارید. شبکههای اجتماعی میتوانند برای این هدف به شما کمک کنند.
شبکه های اجتماعی که مشهورترین آنها درحال حاضر، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و لینکدین هستند با استفاده از متن و تصاویر گرافیکی، جالب و جذاب، بهترین و موثرترین روش برای انتقال پیام و معرفی شما به مخاطبان جدید میباشند.
اما طراحی این تصاویر، استراتژی زمان و شیوهی قرارگیری آن، نحوهی برقراری ارتباط با مخاطب، رنگ بندی اصولی بر اساس سلیقه و علاقه مندی مشتری همگی نیاز به متخصصانی حرفهای در زمینهی گرافیک شبکه های اجتماعی دارند که خود زیر مجموعهی یک شبکه ی بزرگ از تولید محتوا به نام تولید محتوای گرافیکی است.
شما میتوانید از هر تصویری برای شبکهی اجتماعی خود استفاده کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اما یک تجارت خاص و اختصاصی نیاز به شبکهی اختصاصی و آن شبکه هم نیاز به تولید محتوای اختصاصی خواهد داشت. به همین دلیل گرافیک شبکه های اجتماعی که با طراحی تصاویر اختصاصی برند شما را منحصر به فرد نمایش میدهد، موفقیت برند شما را نیز تضمین میکند.
استراتژی درست در محتوای گرافیکی شبکههای اجتماعی چیست؟
در این موضوع ابتدا باید هدف اصلی برند خود را مشخص کنید و اینکه چگونه قرار است به وسیلهی شبکههای اجتماعی به این هدف برسید اما برای رسیدن به این هدف دو چیز را باید مد نظر قرار دهید: اولا در این راه شما قرار است برندینگ خود را بسازید و ترافیک یا همان تعداد کاربران خود را افزایش دهید و دوم اینکه باید در تعامل و ارتباط موثر با کاربرانتان بکوشید و بازخورد هریک از آنها در پیروزی یا شکست کار شما تاثیر خواهد داشت.
اگر روش کار خود را تولید تصاویر گرافیکی قرار داده اید باید به چند مورد مهم زیر توجه داشته باشید:
- شناسایی مخاطبان:
ابتدا جنسیت مخاطبان را مشخص کنید. آیا مشتریان شما خانم هستند یا فقط برای آقایان تبلیغ میکنید.البته اگرچه جنسیت افرادی که برای آنها محتوا و کار تبلیغاتی میسازید مهم است اما باید سعی شود حدالامکان طراحی را طوری انجام دهید که برای هر دو جنسیت خانم و آقا جالب توجه باشد. بعد از آن سن مخاطبان خود را مشخص کنید. محصول شما قرار است چه رنج سنی را تحت تاثیر قرار دهد؟ مشخص کردن این دو عامل کمک بسیار زیادی در درک علایق و روحیات مخاطبانتان خواهد کرد که براساس آن میتوانید گامهای بعدی را پیش ببرید. - استفاده از تصاویر و شکلهای مرتبط با موضوع:
حال که به درک درستی از پرسونای مخاطبتان رسیدهاید باید به دنبال بهترین و مرتبط ترین تصاویر و شکل ها با موضوع کار خود بروید. در این روش هم میتوانید عکاسی کرده و از ترکیب تصاویر واقعی با تم گرافیکی استفاده کنید یا کاملا شکل و فضای تصاویر را خودتان طراحی کنید. تصاویری که انتخاب میکنید با توجه به شبکهی اجتماعی که در آن فعالیت میکنید میتوانند جدی یا طنز باشند. اگر محتوای خود را در اینستاگرام به اشتراک میگذارید میتوانید طنز را چاشنی کارتان کنید و از تصاویر کارتونی نیز بهره ببرید. همچنین نوع چینش تصاویر در اینستاگرام میتواند خاص و منحصر به فرد باشد.
3) استفاده از رنگهای اختصاصی و ویژه:
از آنجایی که شما مخاطبان خود را به درستی شناسایی کردهاید باید بدانید که رنگها در جلب توجه آنها نقش بسیار مهمی دارند. هرکدام از رنگ ها متناسب با طیفی که در آن حضور دارند ویژگی و احساسات خاصی را منتقل میکنند. دانستن روانشناسی رنگها در طراحی گرافیک شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. به عنوان مثال برای نمایش احساس آرامش و ملایمت بهتر است از رنگهای ملایم با طیف رنگی آبی استفاده شود یا برای نشان دادن شور و انرژی رنگهای قرمز و نارنجی بهترین گزینه هستند.
4) رنگ های لایت استفاده کنید:
ساده ترین و شاید مفید ترین کاری که برای بروزرسانی تصاویر گرافیکی شبکه های اجتماعی تان میتوانید انجام بدهید؛ استفاده از پالت های رنگی لایت میباشد. به این پالت های رنگی اصطلاحا MutedColor (رنگ خاموش) میگویند که بر خلاف رنگ های جیغ و پررنگ هستند. درواقع؛ رنگ خاموش، رنگی میباشد که مقدار نسبتا زیادی رنگ سفید یا رنگ سیاه به آن اضافه شده باشد.
5) مینیمالیسم را سرلوحه طراحی های خود قرار دهید:
در چند سال گذشته، مینیمالیسم به حدی روبه رشد بوده است، که بسیاری از شرکت های بزرگ که عموما جز شرکت های فناوری بوده اند را مجاب کرده است تا در تمامی لندینگ پیج (صفحات فرود) خود از آن استفاده کنند.
آماده باشید تا مینیمالیسم را در سال 2020، بسیار بیشتر از آن چیزی است که تابحال در شبکه های اجتماعی مشاهده کرده اید. برای اینکار میتوانید با ایجاد طرح های گرافیکی ساده، جزئیات کم، برروی صفحات سفید رنگ، طرح خودتان را به سمت طرح های خودتان را به سمت طرح های مینیمال سوق دهید.
6) برای برند خود، انیمیشن های اختصاصی طراحی کنید:
فایل های گیف در هر جایی وجود دارند. به حدی که بخشی از واژگان روزمره ما شده اند. اما گیف ها و انیمیشن ها، هنوز آنطور که باید برای برندسازی، مورد استفاده عموم قرار نگرفته اند.
ساخت یک گیف منحصر به فرد و مخصوص برند خودتان،راهی آسان و مطمئن برای سبقت گرفتن از رقیبان در سال 2021 است. یک گیف اختصاصی نه تنها به ایجاد ارتباط بهتر مخاطبان با کار و برند شما کمک میکند، بلکه قابل کپی کردن هم توسط رقیبان شما نیست. همچنین گیف های شما میتوانند، برای هر موقعیت جدیدی در کسب و کار شما، مانند راه اندازی یک کمپین جدید، تغییر کنند و شخصی سازی بشوند.
7) از تصاویر آبسترکت و رویایی استفاده کنید:
تصویرگری در چندین سال گذشته، بسیار رونق چشمگیری داشته است. از اکسپر و اسپاتیفای گرفته، تا توئیتر و اپل که غول های فناوری جهان هستند، به تصاویر انتزاعی و رویایی که دقیقا برعکس تصاویر واقع گرایانه میباشند، با نسبتهای اغراق آمیز و ترکیب های رنگی غیر معمول فکر کنید.
این روند، به طور خاص میتواند در شبکه های اجتماعی فوق العاده تاثیر گذار باشد؛ زیرا توجه را بسیار زیاد به خود جلب میکند و میتواند خوانندگان را ترغیب کند که زمان بیشتری را برای مطالعه ی پست های شبکه های اجتماعی شما صرف نمایند.
8) از فونت های سنگین، اما ساده بهره بگیرید:
در سال 2020 فونت های سبک و دست نوشته، تقریبا از رده خارج شده است و فونت هایی که سر سنگین تر و خاص تر هستند، جای آنها را گرفته اند.
منظور ما از سنگین، فونت هایی است که عموما بولد و قطور هستند. قلم ها و فونت های سنگین اما ساده، روند خوبی برای استفاده دیزاینر در گرافیک شبکه های اجتماعی هستند. یک قلم و فونت سنگین میتواند، یک جذابیت را به طرح های گرافیکی بیافزاید؛ که عموما توسط برندهای بزرگ و خاص مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته اصلی هنگام استفاده از این قبیل فونت ها و نوشته ها، این است که نباید بیش از حد، از آنها استفاده نمود. فقط برای سر تیترها و عبارات مهم که نیاز است توجه مخاطبان را جلب کند، قابل استفاده میباشد. فراموش نکنید اگر همه ی فونت ها و نوشته های شما سنگین و بولد باشد، پس در واقع همه چیز واقعا سنگین و بولد نیست.
9) از آیکن ها برای به تصویر کشیدن مفاهیم استفاده کنید:
می دانیم هیچ شرکت واحدی نیست که در آن منابع یا حتی یک طراح برای تولید طرح تصاویر بازاریابی شبکه هایاجتماعی خود از قلم زدن استفاده کند؛ بنابراین، به همین خاطر است که می خواهم این نکته ی تولید گرافیک شبکه های اجتماعی ساده را که به دفعات در طول سال ها بکار برده ام به اشتراک بگذارم.
همه ی آن چیزی که به آن نیاز دارید آیکنی است که تم محتوایی شما را به اشتراک می گذارد و رنگ پس زمینه ای سیاه را منعکس می سازد.
10) داده ها را با نمودارها و گرافیک های اطلاعاتی تصویرسازی کنید:
یکی از انواع منحصربفرد و زیرکانه ی تصاویر شبکه های اجتماعی که می توانید تولید کنید ، یک نمودار یا تصویر کلاسیک است که با محتوایتان هم خوانی و هماهنگی داشته باشد.
شما می توانید سریعا با تصاویر، نمودارها و تصاویر اطلاعاتی، اطلاعات کلیدی و مهمی را برای مخاطب خود در مورد محتوایی که می خواهند بخوانند فراهم آورید و در صورتی که به اندازه ی کافی جالب باشد، آنها می خواهند کلیک کرده بیشتر یاد بگیرند.
امیدواریم این نکات ساده و کوتاه، توجه شما را برای طرح های گرافیکی که از این پس خلق میکنید جلب کرده باشد، همچنین رویکرد شما را برای سال جدید تغییر دهد.