عکاسی و گرافیک
عکاسی و گرافیک شاخه هایی از هنر هستند که هر کدام به نوعی با هم در ارتباط می باشند.
در واقع این دو هنر به نوعی جنبه های تجاری و تکنولوژی داشته و تنها نمی توان به آنها از بعد هنری فقط نگاه کرد.
بنابراین برای شناخت ارتباط عکاسی و گرافیک نیاز است تا هر کدام از آنها را به خوبی درک کرده و بشناسیم، که در این مقاله به شرح و توضیح در مورد هر یک از آنها می پردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
عکاسی
عکاسی در واقع علم و نحوه عکس برداری است که بیشتر جنبه تجاری دارد، اما این هنر به نوعی مکمل نقاشی می باشد.
زیرا که عکاسی در زمینه هایی به طور غیر مستقیم از نقاشی حمایت کرده و به نقاشان این اجازه را می دهد تا تصویری از طرح های خود را داشته و نیز دامنه های کاری خود را وسعت دهند.
همچنین نقاشان در عکاسی امکان خلق و شیوه جدیدی از نقاشی را که بتوان در آن حس لحظه ای و آبشار و وسعت نور را به تصرف خود در آورند را تجربه می کنند.
به عکاسی فتوگرافی نیز می گویند که این واژه از دو کلمه فتو به معنای نور و گراف، نوشتن و ثبت کردن است.
به این معنی که عکاسی خلق تصویر و یا ثبت نور نیز می باشد، که در واقع در هنر عکاسی نقش تعیین کننده را در ایجاد تصویر نور بر عهده دارد.
عکاسی علم آمیخته به هنری است که در آن تصاویر و پدیده ها بر روی کاغذ حساسی ثبت می شود که عکاس با توجه به ذوق و قریحه ذاتی آنها را خلق می کند.
عکاسی سه جنبه هنری، علمی و صنعتی دارد که هر یک از دیدگاه و جنبه ای که دارد مورد بررسی قرار می گیرد.
علم عکاسی در واقع هنر ثبت لحظات است که توسط عکاس انجام شده و به تاریخ می پیوندد. عکاسی را می توان در زمینه های مختلف عکس از طبیعت، عکاسی پرتره، خبری، علمی، هنری و ورزشی به کار گرفت.
مهم ترین وسیله در هنر عکاسی دوربین می باشد که برای ثبت نور و ایجاد تصاویر لازم است.
به این صورت که بازتاب نوری که از سطح اشیا به نگاتیو و یا کاغذ حساس به نور برخورد کرده باعث واکنش دادن صفحه حساس و در نتیجه ایجاد تصویر می شود.
گرافیک
اصطلاح کلمه گرافیک از واژه یونانی گرفته شده است که به معنی طرح زدن و یا شیوه کشیدن طرح بر روی نگاره یا بر روی یک چیز می باشد.
گرافیک معمولا به دو سبک سنتی و مدرن ارایه می شود، و شامل یک فرآیندی از کشیدن وطرح زدن، طراحی گراور و کلیشه برای چاپ، و نیز طراحی گرافیکی است.
در واقع گرافیک همه پدیده هایی را شامل می شود که به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی خطی یک پدیده و یا کشیدن یک چیز را به وجود می آورد.
در گرافیک مخاطب ارتباط بصری عمیقی را که از آمیزش و ترکیب واژه ها، تصاویر و اطلاعات به نوعی که تاثیر مشخص و مستقیمی را در تماشاگر بگذارد ایجاد می کند.
در گرافیک تصاویر و ایده ها به منظور کار تجاری و یا تبلیغ پخته می شوند و عکس ها جزو جدایی ناپذیر آن هستند.
فعالیت در زمینه های صفحه آرایی، تصویر سازی، طراحی برای انتشارات و تبلیغات، طراحی نوشته ها و حروف، طراحی برای بسته بندی کالاها از اساسی ترین کارهای گرافیکی محسوب می شوند.
ارتباط بین گرافیک و عکاسی
می توان گفت که عکاسی تکمیل کننده کار گرافیکی است، و این دو با آغاز نخستین آزمایشات در زمینه ثبت تصویر طبیعی با دوربین به هم پیوند خوردند.
زیرا که تکمیل تدریجی عکاسی برای ثبت تصویر منجر به کاهش زمان تهیه لوح های چاپی شد، به طوریکه نتیجه ای بهتر برای اصل کار عاید شد.
یکی از نقش های اساسی که عکاسی در کارهای گرافیکی دارد این است که تحقق تصاویر جذاب برای تبلیغ محصولات و ارایه خدمات بستگی به عکس برداری حرفه ای دارد.
همچنین عکاسی می تواند در تهیه پوسترها و بیلبوردها کاربردهای زیادی داشته باشد.
دیگر آنکه استفاده از تصاویر و عکس ها در تهیه بروشورها و کاتالوگ ها نیز از موارد مهم ارتباط عکاسی با گرافیک ست.
زیرا پوستر ها و آگهی های تبلیغاتی که حاوی سه عنصر مهم کیفیت محتوا، ارزش هنری و کیفیت های تبلیغاتی باشد، جزو بهترین پوسترها می باشد.
در کارهای گرافیکی و تبلیغات عکس می تواند گویای پیام مهم و واضح و روشنی باشد، و هر چه این وضوح بیشتر و بهتر باشد، کار تبلیغاتی از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود.
همچنین عکس های جذاب و تصاویر عالی می توانند به خوبی پیام مخاطب را در کمترین زمان ممکن به زیبایی به مخاطب انتقال دهند.
به دلیل آنکه امروزه و در عصر ارتباطات پوستر و بیلبورد از جایگاه مهمی در تبلیغات به شمار می رود، بنابراین می توان فهمید که کاربرد عکاسی و تصویر برای آنکه یک کار کیفی که بتواند مخاطب را به سمت آن جذب کند از اهمیت و کاربردهای فراوان زیادی برخوردار است.
امیدواریم از خواندن این مطلب لذت و بهره کافی را برده و توانسته باشید تا ارتباط بین عکاسی و گرافیک را به وسیله این مقاله درک کنید.