اصول طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر تبلیغاتی در اکثر کسب‌وکارها به شمار می‌رود؛  که به‌عنوان یک تبلیغات می‌تواند به راحتی در دسترسی مخاطبین خود قرار گیرد و همچنین ازلحاظ قیمت نیز مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.

میزان بازخورد بیننده نسبت به کارت ویزیت تا حدود زیادی به نحوه طراحی کارت ویزیت می‌باشد که بتواند بیننده را به خود جذب کند. در این مقاله آموزشی قصد داریم در مورد طراحی کارت ویزیت و ویژگی‌های یک کارت ویزیت خوب به‌طور کامل صحبت کنیم و قسمت‌های تشکیل‌دهنده‌ی یک کارت ویزیت خوب را بشناسیم.

هر کارت ویزیت به‌طورکلی در سه موضوع  بسیار اهمیت دارد: طراحی کارت ویزیت ، سایز کارت ویزیت و جنس کارت ویزیت.

در این مطلب قصد داریم؛ به‌طور مفصل به طراحی کارت ویزیت بپردازیم که یکی از دلایل مهم در میزان توجه بیننده است اما دقیقاً به همین میزان که طراحی کارت ویزیت اهمیت دارد اندازه و جنس کارت ویزیت نیز تأثیرگذاری بالایی دارند.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

مینیمال بودن کارت ویزیت

هدف از تبلیغات از طریق کارت ویزیت ، به نمایش قرار دادن نوع کسب‌وکار و شغل موردنظر ، ارائه برخی از خدمات و راه‌های برقراری ارتباط مشتریان با موسسه و کسب‌وکار است و به دلیل فضای کوچک سایز کارت‌های ویزیت ، اصل طراحی کارت ویزیت باید بر اساس ساده گرایی و مینیمالیست طراحی شوند تا بهتر در نگاه بیننده ثبت شود.

کارت ویزیت به‌عنوان یک عنصر تبلیغاتی آرشیوی می‌باشد که می‌توان با مراجعه به آن مهم‌ترین اطلاعات یک شخص حقیقی و یا یک موسسه را به دست آورد ، بنابراین استفاده از اطلاعات گسترده‌تر در کارت ویزیت جایگاهی ندارد.

استفاده از اطلاعات بیشتر از حد معمول نه‌تنها باعث کاهش میزان توجه یا حتی عدم دقت بیننده به کارت ویزیت می‌شود بلکه جایگاه استفاده از نکات بیشتر و مفصل‌تر در طراحی‌های تبلیغاتی دیگری همچون تراکت ، بروشور و کاتالوگ می‌باشد و در هدف اصلی در کارت ویزیت آشنایی اولیه مخاطب با کسب‌وکار شما است.

 

عناصر اصلی کارت ویزیت

مهم‌ترین مواردی که در طراحی کارت ویزیت مشاهده می‌شود و در حقیقت المان‌های تشکیل‌دهنده کارت ویزیت می‌باشد شامل : درج نام موسسه ، کسب‌وکار یا برند می‌باشد که عموماً با سایز یا نحوه نوشتاری متفاوت‌تری نوشته می‌شود.

المان مهم دیگری که قرارگیری آن در کارت ویزیت اهمیت دارد ، لوگو برند یا کسب‌وکار می‌باشد. طراحی لوگو ازجمله مواردی است که بهتر است تمامی کسب‌وکارها از این نشان منحصربه‌فرد بهره ببرند.

درحالی‌که در سالیان گذشته خیلی این موضوع اهمیتی برای صاحبان کسب‌وکار نداشت اما امروزه استفاده از لوگوهای استاندارد در کسب‌وکارهای کوچک نیز بیشتر شده است.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

متن و توضیحات بیشتر

مورد دیگری که می‌توان در کارت‌های ویزیت استفاده کرد ، لیست کردن بخشی از خدمات کسب‌وکار می‌باشد که باید در این مورد اصل خلاصه‌نویسی را موردتوجه قرار دهیم.

قرار نیست تمامی خدمات و با جزئیات کامل در کارت ویزیت نوشته شود بلکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین خدمات می‌تواند در کنار نام شما یا برندتان باعث شناخت مخاطب نسبت به نوع کسب‌وکار می‌باشد.

اطلاعات تماس

از دیگر متن‌ها و اطلاعات مهمی که در کارت‌ ویزیت باید درج شوند ، اطلاعات دسترسی و راه‌های تماس مشتریان با صاحبان کسب‌وکار می‌باشد.

شامل شماره‌های تماس ، ایمیل ، آدرس وب‌سایت ، آدرس شبکه‌های اجتماعی ، نشانی دفتر می‌باشد که در کارت‌های ویزیت جدیدتر امکان درج آدرس‌ها و لینک‌های اینترنتی از طریق کدهای QR نیز امکان‌پذیر می‌باشد که البته باید در طراحی و استفاده از این نوع کدها در کارت ویزیت نیز دقت و مواردی را رعایت کرد.

تصاویر در کارت ویزیت

استفاده از المان‌های تصویری و رنگ کلی در کارت ویزیت بخشی دیگر از طراحی کارت ویزیت را تشکیل می‌دهد که می‌تواند مکملی به‌عنوان نشان‌دهنده نوع کسب‌وکار است.

برای نمونه استفاده از موبایل برای کسب‌وکارهای موبایل فروشی ، ماشین برای نمایشگاه اتومبیل و خدمات مختلف ماشین می‌تواند باعث آشنایی و مشخص کردن دقیق‌تر خدمات به بیننده شود اما استفاده از المان‌های تصویری در هر کارت ویزیتی نیز توصیه نمی‌شود.

در برخی از طراحی‌ها نیازی به استفاده از تصاویر نیست و می‌تواند به طراحی آسیب بزند. همچنین در صورت استفاده از تصاویر توصیه می‌شود حتماً از تصاویر وکتور که در محیط نرم‌افزارهای وکتوری طراحی‌شده است استفاده کنید تا کیفیت کار نیز افت نکند.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

رنگ کارت ویزیت

برای انتخاب رنگ در طراحی کارت ویزیت نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشید که هم در محوریت زمینه کاری باشد و همچنین گستردگی نوع‌های مختلف رنگی در کارت ویزیت نیز باعث شلوغی بیشت از اندازه کار می‌شود که باعث آسیب طرح می‌شود.

پس بهترین است از تعداد رنگ‌های کمتر استفاده کنید و یا از طیف‌های مختلف یک رنگ نیز می‌توانید استفاده کنید.

سعی کنید رنگ‌هایی که در طراحی کارهای چاپی و به‌طور ویژه کارت‌های ویزیت ، از کدهای رنگی CMYK استفاده کنید. مد و حالت رنگی در کارت‌های ویزیت باید CMYK بوده و رزولوشن کار نیز ۳۰۰ باشد.

تایپوگرافی و فونت

از بخش‌های مهمی که یک طراح کارت ویزیت باید به توجه ویژه‌ای داشته باشد ، انتخاب فونت‌های مناسب می‌باشد. استفاده از فونت‌های مختلف در کارت ویزیت کار کاملاً اشتباهی می‌باشد که باعث گمراهی بیننده می‌شود.

همچنین در صورت اینکه در کارت ویزیت از فونت‌های فارسی و انگلیسی استفاده می‌کنید حتماً فونت‌های انتخابی‌تان از یک نوع نوشتاری فونت باشند. استفاده‌ی درست از حالت‌های مختلف بلد و ایتالیک فونت نیز می‌تواند در افزایش کیفیت کار شما تأثیرگذار باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت خوب باید:

اطلاعات موردنیاز مخاطب شما را، ساده و بی‌دردسر، در اختیار او قرار دهد و نباید او را گمراه کند. نمی‌توان توقع داشت که کارت ویزیت نقش یک بروشور اطلاع‌رسانی را بازی کند.

برخلاف آنچه بسیاری از افراد می‌پندارند، شما می‌توانید به قید کردن نام و نشانی و راه‌های ارتباطی بسنده کنید و از آوردن شکل یا تصویر بر روی کارت خود پرهیز کنید.

استفاده از فضای خالی یا فضای سفید در طراحی کارت ویزیت نیز می‌تواند باعث چشم‌نوازتر کردن کارت ویزیت شود و نگاه بیننده را بیشتر به مطالب ارائه‌شده بر روی کارت جلب می‌کند.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

کابردهای بیشتر کارت ویزیت

یکی از موارد جالب و مهمی که می‌توان در طراحی برخی از کارهای ویزیت ها بهره برد ، استفاده از مواردی می‌باشد که باعث چندکاربرده کردن کارت ویزیت شود که این موارد در تمام زمینه‌های کسب‌وکاری مناسب نیست.

برای نمونه استفاده از تقویم در پشت کارت ویزیت ، استفاده از برنامه زمان‌بندی یا برنامه هفتگی ، استفاده از مطالب آموزشی و … نیز باعث ماندگاری بیشتر کارت ویزیت برای مخاطبانتان می‌باشد اما استفاده بی‌دلیل و نامناسب از این ترفند نیز اصلاً توصیه نمی‌شود.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت عمودی

اکثر کارت‌های ویزیت به‌صورت مستطیلی بوده و حالت طراحی آن‌ها نیز به‌صورت افقی می‌باشد. اما استفاده از شکل‌های رایج دیگر آن یعنی طراحی عمودی کارت ویزیت‌های مستطیلی نیز ، جالب به نظر می‌رسد که این موضوع را بیشتر در بررسی سایزهای کارت ویزیت موردبررسی قرار می‌دهیم.

درنهایت با توجه به کلیه مواردی که در این مطلب ارائه‌شده است باید بتوانید اطلاعات و مطالبی که در طراحی کارت ویزیت نیاز دارید را استخراج کرده و طراحی کارت ویزیت خود را آغاز کنید و هریک از المان‌ها را به‌صورت مناسب چینش کنید تا هم بتوانید فضای خالی کار را مدیریت کنید و هم همبستگی نوشته‌ها در کنار یکدیگر را نیز حفظ کنید.

اصول طراحی کارت ویزیت
اصول طراحی کارت ویزیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *